گوگل آنالیتیکس
چرا جمع آوری دادههای خام اهمیت دارد؟ گنج اصلی در دنیای امروزی داشتن اطلاعات به خصوص داده است. داده هایی که با استفاده از آن ها می توان به هر چیزی دست پیدا کرد. داشتن داده های خام به افراد این امکان را می دهد که با تجزیه و تحلیل آن به اطلاعاتی که می خواهند دست پیدا کنند. به خصوص در دنیای کسب و کار و اقتصاد.
به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های بزرگ حاضر به صرف مبالغ هنگفت بابت داشتن داده های خام کاربران و تجزیه و تحلیل آن هستند. زیرا داشتن این داده ها باعث می شود مشتریان هدف خود را بهتر شناسایی کرده و از نیازهای آن ها آگاه شوند و روی آن سرمایه گذاری کنند. یکی از کاربردهای این دادهها استفاده از آنها در گزارشهای بازاریابی و تخمین دقیق اثربخش بودن برنامههای بازاریابی است. در این مقاله به چگونگی جمع آوری دادهها و ذخیرهسازی آنها در گوگل آنالیتکس میپردازیم.
گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس سرویسی از شرکت گوگل است که برای تحلیل و آنالیز سایت به کار می رود. این ابزار به صورت رایگان در اختیار مدیران سایت قرار داده شده است تا با استفاده از آن اطلاعاتی را درباره رفتار کاربران سایت خود دریافت کنند. اطاعاتی همچون ترافیک ورودی, زمان پرش و ماندن کاربران, دستگاه هایی که کاربران با استفاده از آن از سایت بازدید می کنند, مکان جغرافیایی کاربران و بسیاری از اطلاعات دیگر که می تواند تحلیل آن ها به بهبود سرویس دهی سایت کمک کند.
گوگل آنالیتیکس بدون شک رهبر بلامنازع سرویسهای تحلیلی مبتنی بر وب است، سرویسی رایگان با استفادهای آسان که دید کاملی از شاخصهای کلیدی عملکرد برای کسبوکارهای آنلاین فراهم میکند. با این وجود، این سرویس دارای محدودیتهایی نیز در زمینه عمیقتر شدن بر دادهها و کسب اطلاعات کاملتر است. برخی از این محدودیتها عبارتند از:
برخی از این محدودیتها عبارتند از:
۱- داده هایی که در گزارشهای گوگل آنالیتیکس ارائه میشود عموما تجمعی است و این فرآیند خارج از کنترل کاربر است.
۲ نمونههای جامعه آماری محدود که میتوانند دادهها را به کلی تحریف کرده و منجر به تصمیم گیریها غلط شوند.
۳- تعداد و تنوع کم گزارشها و گزارشهای ترکیبی کمی از پارامترها و اعداد کلیدی.
۴- محدودیت تعداد سطور.
۵- زمان تحلیل دادهها که در نسخه مجانی گوگل بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان میبرد.
خوشبختانه اغلب این محدودیتها با دادههای خام قابل حل است. اما چطور می تواند دادههای خام را بدست آورد؟
چهار روش جمع آوری داده های خام
۱- پایپلاین بی آی اووکس (OWOX BI Pipeline)
با کمک این سرویس می توان بطور اتوماتیک دستور جمع آوری دادههای خام را از گوگل داد به اینصورت که تمام اکشنهایی که از وب سایت شما به گوگل آنالیتیکس فرستاده میشود، بطور موازی به گوگل بیگ کوئری (Google BigQuery) نیز فرستاده میشود و در واقع تمام اکشن ها ظرف چند دقیقه در GBQ قابل دسترس است.
جداول دادههای بازدیدکنندگان، طبق الگوریتم اووکس شکل میگیرد. چگونگی این فرآیند را میتوانید به تفصیل در سایت اووکس مشاهده کنید. اووکس دارای ساختار داده ای منطبق با گوگل آنالیتیکس است که تحت آن بسیاری از درخواست های SQL نوشته میشوند. این باعث میشود که زمان برای تیم شما جهت تهیه گزارش به میزان قابل توجهی کمتر شود. چگونگی تنظیمات دریافت دادههای خام یک وب سایت در GBQ با استفاده از اووکس به ترتیب زیر است:
- ثبت نام با حساب گوگل خودتان
- انتخاب دادههایی که قصد دارید در GBQ جمع آوری کنید و ارائه دسترسی ها لازم و در نهایت ایجاد یک پایپلاین داده
- کدهای رهگیری را کپی کرده و در وب سایت به طریقی که برایتان راحت تر است پست کنید.
شما همچنین می توانید به راحتی دستورالعمل کامل چگونگی آپلود کردن داده های خام از وب سایت به BGQ را دانلود کنید.
۲- API گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را میدهد که با کمک API اطلاعات را بازیابی نمایید. بویژه Core Reporting API به شما این امکان را میدهد که به بر چسبها و متریکهای گزارش مد نظرتان بیرون از رابط گوگل آنالیتیکس دسترسی داشته باشید. علاوه بر این امکانی وجود دارد که شما میتوانید به دادههای هر اکشنی دسترسی داشته و یکپارچه سازی آنها را ممکن سازید. این از طریق عملکرد API و برچسبهای خود ساخته در گوگل آنالیتیکس ممکن میشود.
برچسبهای خود ساخته (Custom Dimensions) غالبا برای تحلیل و بصری سازی اطلاعاتی استفاده میشوند که بطور معمول در گوگل آنالیتیکس ارائه نمیشوند. از مزایای آن میتوان به ترکیب اطلاعات از گوگل آنالیتیکس و سایر سیستمها و بهبود گزارشها با اطلاعات کاملا مرتبط با کسبوکار، اشاره کرد. برای مثال می توان ID یک کاربر را از پایگاه داده ها (Data Base) ذخیره کرده و برای یکپارچه سازی اکشنهای آفلاین و آنلاین استفاده کرد. مثالهایی از برچسب های خودساخته شامل:
- هیت تایم استمپ (Hit timestamp): یک برچسب خود ساخته مبتنی بر اکشن که زمان دقیق وقوع اکشن را با فرمت سال-ماه-روز-ساعت-دقیقه-ثانیه ثبت می کند.
- هویت بازدید کننده (Session ID): یک برچسب از جنس بازدید که اطلاعات تصادفی و خاص را جمع آوری میکند تا تعیین کند که اکشن متعلق به همین بازدیدکننده است.
- هویت مشتری (Client ID): یک برچسب از جنس بازدید که اطلاعات ارزشمند و خاص مربوط به وسیله مورد استفاده مشتری را از طریق کوکی ها جمع آوری میکند.
- هویت کاربر (User ID): برچسبی از جنس اکشن که اطلاعات مربوط به ورود کاربری که به وب سایت وارد شده است را جمع آوری میکند و کمک میکند تا بازدیدها و اکشنهای یک کاربر خاص شناسایی شوند
۳-استخراج بیگ کوئری (BigQuery) از گوگل آنالیتیکس ۳۶۰
گوگل آنالیتیکس ۳۶۰، ابزار ارزانی نیست اما بابت آنچه که پرداخت میکنید سرویس خوبی دریافت خواهید کرد. علاوه بر منافع استفاده از فیچرهای پیشرفته، کاربران گوگل آنالیتیکس ۳۶۰ میتوانند اکشنهای خام و دادههای سطح بازدیدها را از طریق native integration از گوگل آنالیتیکس به گوگل بیگ کوئری منتقل کنند. دو روش برای این انتقال وجود دارد:
- انتقال روزانه دادهها: در این حالت، بطور روزانه یک فایل از دادههای روز قبل گوگل آنالیتیکس به همراه سه فایل دیگر از داده های روز جاری برای شما فرستاده می شود.
- انتقال لحظهای دادهها: در این حالت شما به دادههای به روزتری دسترسی خواهید داشت که بصورت هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یکبار به گوگل بیگ کوئری ارسال میشود. با این تفاوت که در این حالت گوگل بیگ کوئری معادل ۰.۰۵ دلار برای هر گیگا بایت هزینه اضافی از شما دریافت خواهد کرد. البته باید توجه داشته باشید که سایر سرویسها نظیر دابل کلیک (DoubleClick) یا پابلیشر (Publisher)، ادسنس (AdSense) و ادایکس (AdX) تنها بصورت روزانه با دادههای روز قبل در دسترس خواهند بود.
نکته جالب توجه اینجاست که وقتی برای اولین بار ویوی (View) گوگل آنالیتیکس را به گوگل بیگ کوئری لینک میکنید، گوگل آنالیتیکس ۳۶۰ بطور خودکار ۱۰ میلیارد اکشن یا معادل ۱۳ ماه از دادهها را به بیگ کوئری منتقل میکند ضمن آنکه کاربران گوگل آنالیتیکس ۳۶۰ ماهانه اعتباری معادل ۵۰۰ دلار برای جبران هزینههای وارد کردن، ذخیره کردن و پردازش کردن دادهها در گوگل بیگ کوئری دریافت خواهد کرد.
۴-ساخت کانتکور منحصر بفرد
راه دیگر آن است که کپی مشابهای از اکشنهایی که برای گوگل آنالیتیکس میفرستید، تهیه کنید و اطلاعات آن کپی مشابه را در جایی دیگر بیرون از گوگل آنالیتیکس تحلیل کنید. برای این منظور، میتوانید اکشنها را روی سرور خودتان و یا سرورهای ابری ذخیره نمایید. دادههای با ویژگی اکشن به تنهایی اطلاعاتی در خصوص منبع، رسانه، کمپین اجرا شده و یا حتی هزینه بدست می دهند. تنها حسن آن این است که بلافاصله پس از هر اکشنی از آنها مطلع می شوید بدون آنکه نیازی به داده های در سطح بازدید داشته باشید.
داده های بدست آمده را کجا دخیره کنیم؟
چه شما استارت آپ کوچکی باشید و چه سازمانی بزرگ، عواملی چندی وجود دارند که برای انتخاب سیستم ذخیره سازیتان باید بدانها توجه کنید. فارغ از اینکه انتخاب شما چیست، آنچه باید بدان توجه کنید عبارتند از:
- توانایی پردازش دادهها: جمع آوری دادههای خام خوب است اما اگر نتوانید آنها را پردازش کنید، فایدهای برای شما نخواهند داشت.
- توانایی بزرگ شدن متناسب با نیازهای کسبوکار شما: با رشد کسب و کارتان شما به جای بیشتر برای ذخیره سازی خواهید داشت.
- امنیت با استاندارد بالا: باید اطمینان حاصل کنید که از دادههای با ارزشتان بخوبی محافظت میشود و همواره تحت کنترل شما هستند.
- هزینه های معقول:خوشبختانه لازم نیست همه چیز را از نو خودمان بسازیم. بخصوص با وجود سرویسهای خوبی نظیر گوگل بیگ کوئری که نیازهای بسیاری را در این زمینه مرتفع کرده است.
چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کرد؟
- استفاده از گوگل آنالیتیکس به مدیران سایت اطلاعات خوبی از رفتار کاربران می دهد. این اطلاعات به خصوص برای دارندگان کسب و کار بسیار مفید است و می تواند سلیقه و رفتار مشتریان را بهتر به آن ها نشان دهد. حتی می توان به این پی برد که کابران کدام منطقه جغرافیایی به محصولات ما بیشتر علاقه دارند و کدام مناطق کمتر محصولات را بازدید می کنند و علت آن را جویا شد و روی تبلیغات مدیریت بیشتری ایجاد کرد.
- همچنین می توان فهمید کدام صفحات سایت بازدید بیشتر و کدام نرخ پرش بیشتری داشته اند و روی نقاط ضعف و قدرت بیشتر مانور داد.
- می توان کاربرانی که قابلیت تبدیل شدن به مشتری را دارند شناسایی کرد.
- همچنین می توان تعداد دستگاه هایی که بیشتر از آن برای بازدید سایت استفاده شده است را شناسایی کرد. به طور مثال اگر از رایانه بیشتر استفاده شده است و بازدید از تلفن همراه کم بوده است به این دلیل باشد که صفحات سایت برای تلفن همراه بهینه نشده اند و به بهبود آن پرداخت.
نتیجه گیری
استخراج دادههای خام از گوگل آنالیتیکس آسانتر از آنچیزی است که به نظر میرسد. چه تصمیم به سرمایه گذاری روی یک راه حل متفاوت بگیرید و چه راه حل خودتان را خلق کنید، اجازه ندهید که منبع با ارزشی نظیر این بدون استفاده بماند. از دادههایتان بخوبی استفاده کنید. بدنبال نگرشهای جدید و رفتارهای جدید درون این دادهها باشید. آنها را یکپارچه کنید و مدام آزمون و تست انجام بدهید. تلاش کنید تا نبض سایتتان را در دست داشته باشید و با مشتری در هر جا که لازم بود، ارتباط برقرار کنید.