هکر رشد کیست ؟
هکر رشد یا Growth Hacker کسی است که با روشهای هک رشد به یک شرکت یا مجموعه کمک میکند به رشد بسیار سریع و در مقیاس بالا برسد. بگذارید کمی بیشتر توضیح دهیم. هک رشد از آن چیزهای نوظهوری است که این سالها زیاد اسمش را در دنیای کسبوکار میشنویم. در مطالب قبل درباره هک رشد برایتان گفتهایم اما بهطور خلاصه باید گفت که شاخه جدیدی است از ترکیب مارکتینگ، داده و فناوری. او کارش این است که با بهکارگیری روشهای فرایندمحور و اصولی هک رشد و انجام آزمایشهای آماری مختلف، راهی پیدا کند که تعداد مشتریها با سرعت زیاد اما با هزینه کم افزایش یابد و این همان چیزی است که استارتاپها بیشتر از همه دنبال آن هستند. در ادامه جواب این سوال که هکر رشد کیست را واضحتر پاسخ میدهیم.
هکر رشد چه ویژگی هایی دارد؟
برای اینکه کسی بتواند هکر رشد شود، لازم است که تفکر هک رشد داشته باشد. یعنی تفکری که بالاتر از هر چیز دیگر به دنبال روشی برای راه انداختن ماشین رشد کسبوکار است. او کسی است که صبر ندارد و از کارهای گنگ و طولانی مدت فراری است. او دنبال روشهای سنجشپذیر است.
هک رشد دنبال آن است که بتواند با آزمون و خطا در مقیاس کوچک بفهمد با تمرکز روی چه ابزاری، چه کانالی، چه مرحلهای، چه مخاطبی، چه تکنیکی، چه پیامی، چه کلمات کلیدی و محتوایی و… میتواند باعث افزایش رشد تعداد مخاطب، مشتری یا خریدار شود و چه روشی موفق نیست. سپس تکنیک، کانال، مخاطب، پیام، تبلیغ، ابزار یا محتوای ناموفق را کنار میگذارد و تمرکزش را روی بهکارگیری روشهای موفق در مقیاس بزرگتر میگذارد. برای همین خیلی مهم است که هکر رشد مجموعه مهارتها و دانش گستردهای داشته باشد.
مهارتهای هکر رشد
از نظر مهارتهای لازم برای هک رشد، داشتن شناخت از داده خیلی مهم است. بررسی داده تنها راهی است که میتوان مانع اصلی بر سر راه رشد کسبوکار را شناسایی کرد و اینکه چه چیزی عامل آن است. پس از آن هکر رشد باید کمی چاشنی خلاقیت به کار اضافه کند تا بتواند برای برداشتن این مانع راهکاری بیابد. در آخر هم نیاز به مهارت فنی دارد تا بتواند این راهکارها را عملی کند. شاید بپرسید: «یعنی این روش باید در همه این کارها خبره باشد؟» نه. هکر رشد یک یار تی‑شکل برای تیم است. اما یار نی-شکل یعنی چی؟
یار تی‑شکل تیم
در جواب هکر رشد کیست باید این را اضافه کرد که هکر رشد باید بتواند خیلی سریع کار کند تا نتیجه آزمایشها و تغییراتش را ببیند، در نتیجه باید تا جایی که میشود مستقل باشد. اگر قرار باشد او برای هر کار فنی معطل بماند تا اعضای تیم فنی وقت آزاد در برنامهشان پیدا کنند تا کار او را انجام دهند، کلاهش پس معرکه است.
برای همین باید برنامهنویسی، وارسی داده و طراحی را خودش بلد باشد. او قرار نیست در همه کارهایی که گفتیم خبره باشد، اما باید در هر مورد درک کافی از مفاهیم بنیانی و مهارت پایه لازم برای اجرای بزرگترین بخش بهتنهایی را داشته باشد. وقتی میگوییم یک عضو تیم «T شکل» است، یعنی در گسترهای از موضوعات مختلف درک و دانش پایه را دارد، اما در یکی دو شاخه متخصص است. اساسا در استارتاپ ها نیز بسیاری از اعضای بنیانگذار و هسته اولیه تیم چنین افرادی هستند.
جایگاه هکر رشد در بازاریابی
هر کسبوکاری که امکان رشد سریع و همچنین مقیاسپذیری را دارد، میتواند از داشتن یک هکر رشد در تیم سود ببرد. اما مشکل اینجاست که هر فردی با عنوان هکر رشد نمیتواند برگ برنده کسبوکار شود و دانش و مهارت کافی برای کمک به آنها را داشته باشد. به همین خاطر است که شرکتها به سراغ آژانسهای تخصصی هک رشد میروند.
آیا هکر رشد قرار است جای دیجیتال مارکتر را بگیرد؟
هک رشد جایگزینی برای دیجیتال مارکتینگ نیست. در واقع تقریبا برعکس است، هک رشد و دیجیتال مارکتینگ مثل دوقلوی بههمچسبیدهاند. هر دو شاخه از ذهنیت مشترکی بهره میبرند که مبتنی بر تمرکز روی آزمایش، خلاقیت و سنجش برای پیشبرد اهداف کسبوکار است.
در استارتاپها، هک رشد شاخهای است که میتواند در دل تیم مارکتینگ ایجاد شود. در شرکتهای بزرگتر، ممکن است هک رشد توسط تیمی مجزا و چندکارکردی از هکرهای رشد با تخصصهای مختلف انجام شود. در هر حال، هک رشد و دیجیتال مارکتینگ دو تخصص کاملا مکمل هستند. برای همین ممکن است در لینکدین به عناوین شغلی مثل Head of Growth and SEO یا VP of Growth and Analytics بربخورید.
هکر رشد
به جز بنیانها و روشهای مشابه، هک رشد و دیجیتال مارکتینگ معیارهای سنجش مشترکی هم دارند. افزایش تعامل یا engagement، افزایش کانورژن یا تبدیل، افزایش حفظ مشتری یا retention. تفاوت اصلی این دو، محدوده اهدافشان است.
دیجیتال مارکتر ممکن است نرخ تعامل (engagement rate) را در جهت هدف کلیتر آگاهسازی از برند تحلیل کند. اما او ممکن است هدفش را این بگذارد که نرخ اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی را ۵۰٪ افزایش دهد.
به بیان سادهتر، فعالیتهای مارکتینگ میتواند متوجه مسائل بسیار مختلفی در تمام مراحل فانل یا قیف مشتری باشد، اما هک رشد تاکیدش روی اهداف بسیار دقیق و دستیافتنی برای رسیدن به یک خروجی بسیار مشخص و واحد یعنی رشد است!