تولید محتوای جذاب
زمانی که شروع به تولید محتوا میکنیم، با این فکر که محتوای بیشتر و چنلهای ارتباطی بیشتر به کمک ما خواهند آمد، پروژه را آغاز میکنیم. شب و روز وقت تیم خود را صرف تولید محتوا میکنیم تا بتوانیم ترافیک بیشتری از مخاطبان را در وبسایت یا دیگر چنلهای بیزنسی خود داشته باشیم. همین جا باید گفت که این شیوه کاملا اشتباه است!
تولید محتوای مکرر و بدون هدف اقدامی است اشتباه و قدم گذاشتن در مسیری که در نهایت تنها اتلاف وقت را به همراه خواهد داشت. پس از زمانی کوتاه حال میبایست زمان بسیاری صرف پاک کردن مطالبی که در گذشته بدون برنامه انتشار دادهایم بکنیم، تنها و مهم ترین درسی که اینجا با شما به اشتراک گذاشته میشود این است که: محتوای خوب رابطه مستقیم با کیفیت دارد و نه با میزان محتوا.
همه ما پس از خواندن جمله بالا با خود خواهیم گفت که: کاملا واضح است که محتوای خوب به محتوایی با کیفیت لقب داده میشود. حال باید اضافه کنیم که منظور از محتوای خوب صرفا کیفیت موضوع محتوا نبوده بلکه طریقه انتقال و ارتباط نویسنده با خوانندگان موضوع میباشد.
لازم به ذکر است که محتوای خوب الزاما به محتوای طولانی گفته نمیشود و یک مقاله یک صفحهای ساده میتواند پتانسیل بالاتری برای وایرال شدن را دارا باشد.
روش تولید محتوا محتوای جذاب
اگر کاملا آمادهاید تا یک محتوای وایرال تولید کنید پس این پست برای شماست و به نکاتی که گفته میشود کاملا دقت کنید!
در اینجا به هشت مورد تست شده و موفق جهت تولید محتوایی با پتانسیل وایرال شدن میپردازیم:
۱- قدرت “نتورک کنونی خود” را دست کم نگیرید و از آن استفاده کنید (Pre-Outreach)
همه ما دوستان و همکارانی داریم که در حوزه کاری ما فعالیت میکنند. شما میتوانید جهت دسترسی به مخاطبان بیشتر و گوناگون در ابتدا از دوستان و نتورک کنونی موجود در شبکههای اجتماعی خود بخواهید تا مطلب شما را در شبکههای اجتماعیشان به اشتراک بگذارند.
اگر ضعفی در این موضوع حس میکنید و اطراف خود را خالی از اشخاصی میبینید که در حوزه فعالیت شما کار میکنند، میتوانید با عضو شدن در گروههایی در لینکدین و یا حتی فیسبوک به این افراد دسترسی پیدا کنید.
۲- محتوای آموزشی خود را با محتوای بصری رنگ و بوی بیشتری دهید(Visual Contents)
در هنگام خواندن مطالب آموزشی محتوای بصری به صورت تاثیرگذاری یادگیری و به خاطر سپردن محتوا متنی را تا حد بسیاری بالا میبرند. در نتیجه این امر باعث جذابیت بیشتری در راستای ادامه دادن و نرخ درگیری بیشتر خواننده میشود.
سه عامل موثر در جذابیت بصری تولید محتوا به ترتیب در اینجا لیست شده اند:
- گیف:
امروزه از گیفها در محتواهای آنباکسینگ پروداکتها استفادههای قابل توجهی میشود. - ویدئو
گنجاندن ویدئو در محتوای متنی شما باعث awareness بیشتر و در ادامه به رشد Retention کمک به سزایی خواهد کرد. - اینفوگرافیک (عکس های توضیح دار)
اگر محتوای شما دارای آمار و ارقام بسیاری میباشد که ممکن است خواننده را دچار سر درگمی کند استفاده از اینفوگرافیکها بسیار الزامی است و تاثیری بسیاری در نحوه ارتباطی شما با مخاطبانتان خواهد گذاشت. (Tone of voice)
۳- نقل قول از بزرگان صنعتی که در آن مشغول فعالیت هستید.
استفاده از نقل قولها از بزرگان صنعت در جذب مخاطب نقش مهمی را ایفا میکند، تا جایی که این تاثیر به دو شکل نمایان خواهد شد:
- اشتراکگذاری بیشتر پست توسط مخاطبان.
- اشتراکگذاری پست توسط شخصی که نقل قولی از ایشان در محتوای ذکر شده استفاده شده است.
۴. ایجاد تعامل با خواننده در طول محتوای تولید شده
علاوه بر محتوای بصری و نقل قول بزرگان صنعت، ایجاد تعامل با خواننده تاثیر بسیار زیادی در وایرال شدن محتوای شما خواهد داشت.
به عنوان مثال اغلب مقالههای نیویورک تایمز کوییز یا تستی را برای خواننده در نظر میگیرند که تا حد قابل توجهی نرخ درگیری مخاطب را افزایش میدهد. در ادامه مخاطب در هنگام تعامل با تست و یا کوییز طراحی شده، حس خوبی در راستای مورد توجه واقع شدن دردرون خود احساس خواهد کرد نمونه دیگری برای ایجاد تعامل میتواند یک گفتو گوی آنلاین باشد تا مخاطب در طول خواندن مطلب احساس تنهایی در درک موارد گفته شده را نداشته باشد و در هنگام نیاز درخواست کمک کند.
۵-تولید محتوا باید عمیق به همراه جزییات و در نهایت ارائه مثال باشد:
توجه داشته باشید که به هیچ وجه حس سطحی بودن محتوا را به خواننده انتقال ندهید، خواننده در هنگام مرور و حتی داشتن نگاهی اجمالی باید مهم شمرده شدنش را در ذهن نویسنده مطلب حس کند. مخاطب باید بداند که موفقیت ایشان برای شما نیز مهم است.
اغلب بلاگهای موفق مطالبی طولانی با جزییات فراوان و مثالهای متعدد تولید میکنند تا خواننده در پایان احساس خوبی را تجربه کند. در عین حال جزئیات فراوان بدون فراهم کردن مثال، خواننده را تا حدی در درک مطالب و چگونگی انجام آنها گمراه خواهد کرد در حالی که با معرفی مثال شما منبع جدیدی را جهت جست و جوی مطالب بیشتر در دیگر منابع در اختیار مخاطب قرار داده اید.
ادامه مطلب را در پست بعدی بخوانید…