ایجاد سرنخ
آیا شرکت شما سایتی دارد که محصولات و خدمات ارزشمندی ارائه می دهد، اما از میزان مخاطبان و مشتریان خود ناراضی هستید؟ ایجاد سرنخ با کمک بهینهسازی رشد به شما کمک خواهد کرد تا به هک رشد کسب و کار خود پرداخته و مخاطبان عادی را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. در واقع بهینه سازی سایت و جذب سرنخ به عنوان یک روش موثر برای هدایت ترافیک به سایت شناخته میشود تا اگر در گذشته تنها ۱۰ درصد از مخاطبان شما از خدمات و محصولات شما استفاده میکردند، این عدد را به میزان قابل توجهی افزایش دهید که در نهایت به سودآوری بیشتر و شناخته شدن سایت شما کمک خواهد کرد
هشت تاکتیک برای بهینه سازی وب سایت و ایجاد سرنخ
بهینه سازی سایت را همانند یک سفر برای بالا رفتن از کوه بدانید که دارای گذرگاهها و پیچهای خطرناکی است و آشنایی با این مسیر و ترفندهای عبور از آن به شما در رسیدن به قله کمک خواهد. قله شما رسیدن به ترافیک دلخواه در سایت و هک رشد است. برای همین در ادامه ۸ ترفند مهمی که در ایجاد سرنخ به شما کمک خواهد کرد را ذکر کردهایم.
داشتن یک هدلاین جذاب که ارزش پیشنهادی کسب و کار شما را نشان دهد
گفته میشود یک کاربر به متوسط ۳ الی ۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا ذهنیت خود را در مورد یک سایت یا یک پروفایل شبکه اجتماعی شکل دهد. ایجاد سرنخ از طریق ارزش پیشنهادی کسب و کار شما و در قالب یک هدلاین جذاب، باعث ایجاد یک ذهنیت خوب از برند شما میشود.
این عنوان باید خلاصه، کوتاه و جذاب باشد و ارزش پیشنهادی کسب و کار شما را نمایان کند. ارزش پیشنهادی همان سودی است که کسب و کار شما به مخاطب میرساند و نقطه تمایز شما با رقباست. این کار باعث میشود مخاطب درگیر سایت شما شده و ترغیب شود به صفحات مختلف سری بزند. با این شناسه منحصر به فرد در قالب ۴-۶ کلمه باید نسبت به کسب و کار خود علاقه ایجاد کنید، خواننده را درگیر کنید و فقط به ارزش پیشنهادی خود تأکید نکنید. خاص بودن و گاهی چاشنی طنز داشتن برای این عنوان بسیار کمک کننده است.
برای ارزیابی ارزش پیشنهادی خود، تست کاربردپذیری ۵ ثانیه را اجرا کنید
یکی دیگر از راههای ایجاد سرنخ در تکمیل مرحله قبل، تست کاربردپذیری ۵ ثانیه است. در این تست میتوانید از مخاطب بخواهید با نگاه به یک تصویر یا شعار به تعدادی سوال کوتاه جواب دهد یا بعد از بستن وب سایت شما به یک صفحه برای جوابگویی به سوالات هدایت شود. سوالاتی مثل اینکه وب سایت چه محصول یا خدماتی را ارائه میدهد؟ چه چیزی در مورد محصول یا خدمات منحصر به فرد است؟ و مواردی از این دست.
اگر نحوه درک مخاطبین از هدلاین با هدف وب سایت شما مطابقت داشته باشد، در ایجاد ارزش پیشنهادی موفق بودهاید. در غیر این صورت، هدلاین خود را با یک عبارت دیگر که رساتر باشد، جایگزین کنید.
حرفهای بودن خود را نشان دهید
اندازه کسب و کار شما مهم نیست، آنچه اهمیت دارد حرفهای بودن شما برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و ایجاد سرنخ است. راههای زیادی وجود دارد تا حرفهای بودن خود را به مخاطب نشان دهید. برای این کار راههای زیادی وجود دارد:
- اولین مورد امن بودن وب سایت شماست و برای همین برای دریافت گواهینامه SSL اقدام کنید
- دومین مورد این است که مخاطب ببیند آیا وب سایت شما برای تلفن همراه بهینه سازی شده است یا خیر؟ طبق آمار، بیش از ۵۰ درصد کل بازدیدکنندگان وب سایت را کاربران موبایل تشکیل میدهند. اگر وب سایت شما روی تلفنهای همراه خوب کار نمیکند و سرعت مناسبی ندارد، بیش از نیمی از کاربران و سود بالقوه خود را از دست دادهاید.
- سوم اینکه مطمئن شوید همه لینکهای وب سایت شما کار میکنند؟ یک لینک خراب به بازدیدکنندگان میگوید که سایت شما چندان مورد توجه مدیران آن نیست و بنابراین مشکلات آن را برطرف نمیکند. این امر در واقع، سهل انگاری دستاندرکاران سایت را اثبات میکند
- همچین مطمئن شوید که محتوای سایت شما بی عیب و نقص و در عین حال مرتبط و به روز باشد. خطاهای املایی و دستوری کم توجهی به مسائل سایت از سوی شما را نشان میدهد. محتوای غیر به روز هم به مخاطبان شما میگوید که کسب و کار شما قدیمی شده است. با بهینه سازی نگارش محتوا به مخاطب فرصت ندهید تا از شما انتقاد کند. این امر به شما کمک میکند که به ایجاد سرنخ های بیشتری بپردازید و نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهید
تأیید اجتماعی یا همان Social Proof خود را نشان دهید
طبق آمار ۹۲٪ از افراد قبل از خرید محصول یا استفاده از خدمات یک سایت، آن را به صورت کامل بررسی میکنند. مردم میخواهند بدانند سایتی که از قصد خرید دارند، توانایی و صلاحیت لازم در این زمینه را دارد. یا خیر؟ در راستای این امر وقتی مخاطبان از وب سایت شما بازدید میکنند، باید به آنها نشان دهید که میتوانند به محصول و خدمات شما اعتماد کنند.
نمایش نظرات کاربران درباره یک محصول، نوشتن نقد و بررسی درست و اصولی، ارائه تصاویر باکیفیت از محصول و خدمات، نمایش نظرات افراد شناخته شدهای چون سلبریتیها که از سایت شما استفاده کردهاند، درج مجوزها و افتخارات قبلی از روشهای مرسوم برای ایجاد سرنخ از طریق تأیید اجتماعی است.
وبینار برای ایجاد سرنخ برگزار کنید
مشتریان شما همیشه در جستجوی راه حل برای مشکلات خود هستند. اگر سایت شما برای برخی از مشکلات رایج مرتبط با موضوعات وب سایت و کسب و کارتان راه حلی ارائه کند، بدون شک در ایجاد سرنخ و گرفتن بازدید بیشتر موفق خواهد بود.
میزبانی از وبینار راهی عالی برای گسترش آگاهی در مورد کسب و کار شما است. به ویژه با شرایط همهگیر شدن ویروس کرونا، وبینارها به طور فزایندهای محبوب شدهاند. از آنجا که امروزه افراد بیشتر از خانه در خانه کار میکنند، زمان بیشتری برای حضور در وبینارها دارند. آنها حتی مجبور نیستند لباس بپوشند یا خانه خود را ترک کنند. این موارد بهانهای برای شرکت نکردن در یک وبینار باقی نمیگذارد.
برای این کار وبینارهای خود را از قبل برنامه ریزی کنید. بسته به برنامه کاری خود، هفتهای یا ماهی یک بار این کار را انجام دهید. وبینارهای بعدی خود را از طریق خبرنامهها و رسانههای اجتماعی تبلیغ کنید تا مخاطبان شما بتوانند آنها را با دوستان و ارتباطات خود به اشتراک بگذارند.
همکاری خود را با شرکت های معتبر و سرآمد گسترش دهید
وقتی تصمیم گرفتید میزبان وبینار شوید، سعی کنید فوراً با رهبران صنعتی که در آن فعالیت دارد ارتباط برقرار کنید. اگر موفق به همکاری با رهبران صنعت شوید، به یک راه عالی برای ایجاد سرنخ دست پیدا کردهاید و مخاطبان شما چند برابر میشوند.
نه تنها میتوانید وبینارهای مشترکی را میزبانی کنید، بلکه میتوانید مقالات یکدیگر را تکمیل کنید، پستهای وبلاگی یا کتاب الکترونیکی مشترک را منتشر کنید یا در صفحه رسانههای اجتماعی یکدیگر ظاهر شوید. ثابت شده است که این یک روش کیفی مفید برای ایجاد سرنخ است.
نحوه مرور سایت خود را توسط مخاطبان زیر نظر داشته باشید
ممکن است صاحبان چندین منبع تئوری در رابطه با بهینه کردن وب سایت، ایجاد سرنخ و روشهای رفع نقاط ضعف سایتها بخوانید. با این وجود، این توصیهها باعث سردرگمی شود زیرا به درستی نمیدانید چگونه ترفندها را پیاده کنید. یک راه عالی برای بررسی عملکرد سایت و اطلاع از نقاط قوت و ضعف، نقشههای حرارتی فعالیت کاربران در وب سایت شما است. ابزاری که استفاده از آن را به شما توصیه میکنیم Hotjar است. هاتجر به شما این امکان را میدهد تا نه تنها نقشههای حرارتی را در وب سایت خود مشاهده کرده بلکه حرکت موس بازدید کنندگان را نیز ثبت کنید.
از این اطلاعات برای ایجاد سرنخ و درک اینکه بازدیدکنندگان با کدام یک از عناصر وب سایت شما بیشتر درگیر هستند، استفاده کنید و این موارد را به راحتی کاربر پسندتر کنید. این امر CTA های بهتری ایجاد کرده و منجر به سودآوری بیشتر میشود. از طرف دیگر، سعی کنید بفهمید کدام عناصر سایت خوب کار نمیکنند و آنها را ارتقاء دهید. این موارد میتواند شامل بخشهایی با لینکهای خراب، اصطلاحات نامفهوم یا رنگهای غیرجذاب باشد.
سطح فعالیت خود در شبکههای اجتماعی را گسترش دهید
هرچند ممکن است پیش پا افتاده و سطحی به نظر برسد اما مردم پروفایل شرکت و کسب و کار شما را در شبکه های اجتماعی چک میکنند تا بدانند چه تعداد دنبال کننده دارد. هرچه تعداد فالوورهای شما بیشتر باشد، محبوبیت بیشتری نیز پیدا میکنید و در ایجاد سرنخ موفقتر ظاهر خواهید شد.
البته بهتر است اصلاً به سمت خرید فالوور فیک نروید، زیرا باعث تخریب چهره شما شده و اعتبارتان را از بین میبرد. میتوانید با داشتن قالب جذاب برای پست، درج دکمههای اشتراک گذاری آسان در سایت و جایی که در دید باشد و تولید محتوایی که مخاطب را با شما درگیر کند، کم کم به تعداد فالوورهای مدنظر خود برسید.
سخن پایانی برای ایجاد سرنخ
امید است با روشهای گفته شده برای ایجاد سرنخ و بهینه سازی سایت، مخاطبان عادی بیشتری به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند. فراموش نکنید که با اجرای درست ترفندها، شما در مدیریت یک کسب و کار اینترنتی و سودآوری آن به جایی میرسید که آرزوی بسیاری از افراد است.