تعریف ساده هک رشد
در این مقاله سعی میکنم که تعریف ساده هک رشد را ارائه دهم. مقالات زیادی در ادبیات هکرشد میتوان یافت اما بعضا درک راحت آنها برای همه ممکن نیست و هنوز هم وقتی در مورد هک رشد به کسبوکارها و افراد مشاوره میدهم، متوجه سردرگمی طبیعی آنها در درک درست این مفهوم میشوم. بگذارید برگردیم به تعریف سادهتر و قابل فهم: نامهای بزرگی چون فیسبوک، توئیتر، لینکدین، اسپوتیفای، ایربیانبی، اوبر و دراک باکس همگی کسبوکارشان را در یک بازه زمانی کوتاه به سطحی بالاتر از میلیارد دلار رساندهاند. چنین رشد شگرفی ممکن نبود مگر با بکارگیری دانش و چارچوبهای هک رشد. آنها در واقع پیشتازان کشف رموز هکرشد بودند.
تاثیر هک رشد بر درآمد
هکرشد میتواند درآمد کسبوکارتان را صدها و یا هزاران برابر کند بدون اینکه نیاز داشته باشید که بیشتر، طولانیتر و سختتر کار کنید. آنچه در هک رشد اتفاق میافتد کاری هوشمندانه، اثربخش و مفرح است.
زمانیکه من بعنوان هکرشد به کسبوکارها مشاوره میدهم هرگز برنامه را برای یک نفر که نام خود را هکررشد نامیده طراحی نمیکنم. برنامه هکرشد به همه افراد در کسبوکار برمیگردد و در واقع یک کارتیمی است.
گاها از من درباره تفاوت هکرشد و بازاریابی سوال میشود و پاسخ من همواره تاکید بر یک تفاوت بزرگ است: هکرشد تمام جنبههای کسبوکار را در بر میگیرد و محدود به بازاریابی نیست مثلا اگر تغییری باعث افزایش دوبرابری اثربخشی کارکنان شد هکرشد است، اگر تامین کننده Host شرکت را تغییر دادید و درآمدتان افزایش پیدا کرد هکرشد است و اگر تیم فنی شما توانست با یک شراکت و ارتباط API، مشتریان زیادی برایتان بیاورد نیز هک رشد است. درواقع هکرشد درون کمپینهای تبلیغاتی، محتواها، کدهای رایانهایی، طراحیها و فرآیندهای استخدام و هر فعالیت شرکت در راه افزایش درآمد نهفته است.
استراتژی هک رشد
در هکرشد ما روی یک هدف تمرکز میکنیم که همه شرکت را حول آن متحد میکند و همه اعضای شرکت از آن مطلع هستند. تمرکز بسیار حائز اهمیت است و در واقع بنیان اصلی هکرشد را شکل میدهد. برای دستیابی به موفقیت غیر عادی نیاز به سرعتی غیر عادی در تولید ایده آنهم در ابعاد شرکت است و آنچه میانبر ما برای رسیدن به آن موفقیت غیر عادی تلقی میشود، سرعت غیر عادی در آزمون ایدهها است.
عوامل مهم
سرعت، سوخت برنامههای هکرشد به حساب میآید. بدون سرعت کافی یک برنامه هکرشد مثل یک ماشین بدون چرخ در وسط یک بزرگراه دور افتاده است.اگر بخواهم مثال به مراتب سادهتری از اصول پایهایی هک رشد ارائه کنم، بهترین آن مثال کودک نوپایی است که عاشق کشف و امتحان همه چیز است. طبیعتا اولین قدم برای یادگیری داشتن هیجان است این هیجان در یادگیریهای دوران تحصیل خیلی دیده نمیشود چون ما مقید به نمره و قبولی هستیم اما برای کودک نوپا درک دنیا و اشیای اطراف بسیار هیجان انگیز است.تابه حال دیدهاید کودکی نوپا از یادگیری خسته شده؟ خیر
تیم سازی در هک رشد
مسیر هک رشد نیز با یک هیجان تیمی آغاز میشود و همانند کودک نوپا با یک اشتیاق وصف ناپذیر تا پایان، از یک آزمون به آزمون بعدی ادامه مییابد. سرعت آزمونها هم همانند همان کودک نوپای مورد مثال ما سریع است. کافی است در طول یک روز تعداد اشیایی که یک کودک مستمرا (عموما از طریق به دهان بردن) آزمایش میکند را بشمارید. این دقیقا سرعتی است که ما در هکرشد از آن نام میبریم.
پس برنامه هک رشد چیزی نیست جز یک تیم جذاب با اعضایی مشتاق و پر انرژی که با کمک تحلیل دادهها، ایده های مختلفی را با سرعت بالا آزمون میکنند. هرچه تیم مصممتر، تحلیل دادهها دقیقتر، ایده ها جذابتر و سرعت آزمونها بیشتر باشد، موفقیت برنامه هکرشد تضمین شدهتر است.
نکته پایانی
قبل از پایان این نوشتار کوتاه بد نمیبینم یکی از تعبیرهای غلط در زمینه هکرشد را با شما در میان بگذارم. خیلیها فکر میکنند که هکرشد به معنای یافتن یک ایده ناب است که منجر به هک رشد میشود. این دریافت کاملا اشتباه و گمراه کننده است . بد نیست بدانید که ۸۰درصد آزمونهای زیادی که تیم هکرشد انجام میدهد، محکوم به شکست است اما ۲۰درصد مابقی هر یک باعث و درصد مشخصی از رشد میشوند که مجموع آنها به رشد انفجاری منتج میگردد. پس هر چه سریعتر و بیشتر آزمون کنیم، رشد سریعتر و بزرگتری را شاهد خواهیم بود.
امیدوارم که در این نوشته کوتاه و موجز توانسته باشم مفهوم کلی هکرشد را به بیان ساده ارائه کنم.
این نوشته توسط دکتر علی رودگر بنیانگذار هکربیز نوشته شده.