نوشتن متن تبلیغاتی
در دنیای امروز تبلیغات حرف اول را در تمامی زمینهها میزند. تبلیغات درست به شما کمک میکند تا تعداد مشتریان خود را افزایش دهید و سود بیشتری در کسب و کار خود کسب کنید. به همین دلیل است که شرکتهای بزرگ، سالیانه مبلغ هنگفتی را برای تبلیغات خود هزینه میکنند. یکی از شیوههای محبوب برای تبلیغات، متنهای تبلیغاتی هستند.
به همین دلیل زمانی که در خیابان راه میروید انواع بیلبوردها و تراکتهای تبلیغاتی را در سر راه میبینید. کافیست یک جمله جذاب را روی بیلبوردهای تبلیغاتی یا بستهبندی محصول ببینید تا نظر شما را به خود جلب کند. حتی ممکن است برخی متن های تبلیغاتی تا مدت ها در ذهن بیشتر مردم بماند.
هنگام خواندن این نوشته چه عبارت های تبلیغاتی معروفی در ذهن شما تداعی شد؟ یک متن یا عبارت تبلیغاتی خلاقانه می تواند حتی تا سال ها ورد زبان مردم باشد که به راحتی می تواند برند شما را معروف کند. نوشتن متن تبلیغاتی به شیوه درست تاثیر زیادی روی موفقیت آن دارد که در ادامه به این موضوع میپردازیم.
رازهای مهم در نوشتن متن تبلیغاتی
اگر شما یک متخصص کپی رایتینگ هستید، باید کار خود را به شکلی انجام دهید که مشتریان را نسبت به خدمات یا محصولات خود جذب کنید. برای انجام این کار باید برخی نکات را در ذهن داشته باشید تا متن تبلیغاتی شما به بیشترین میزان تاثیرگذاری برسد. برای انجام بهتر این کار میتوانید توصیههای جان کارلتون که یک نویسنده محبوب است را سرلوحه کار خود قرار دهید. برخی از توصیههای کارلتون مشهور به شرح زیر است:
- همانند یک کارگاه نیازها و خواستههای کاربران را بررسی کنید
- با مشتریان محصولات و خدمات خود ارتباط داشته باشید
- از کارمندان خود کمک بگیرید تا بتوانید نقصهای کار را برطرف کنید
- با روشهای خلاقانه از رقبای خود پیشی بگیرید
- بررسی آمار مربوط به فروش خود را فراموش نکنید
قرار دادن تمامی این نکات کنار هم به شما برای نوشتن یک متن تبلیغاتی جذاب که سر زبانها بیافتد کمک میکند. جان کارلتون انجام این کار را مانند شغل کارآگاهان میداند یعنی با داشتن دقت بالا در نیازهای مشتری بتوانید مطالب بهتری را در متون تبلیغاتی خود قرار دهید.
علاوه بر نکات فوق سعی کنید متن های تبلیغاتی معروف را بررسی کنید و به تحلیل آن بپردازید تا ببینید چه چیزی باعث شده است تا آن متن تبلیغاتی موفق ظاهر شود. همچنین نقاط ضعف متن های تبلیغاتی ضعیف را نیز بررسی کنید تا از آن ها درس بگیرید.
فراموش نکنید که در نوشتن متن های تبلیغاتی به طور جدی از جبهه گیری بر علیه یا به نفع گروه های خاص اجتناب کنید. این کار به شدت باعث شکست برند شما خواهد شد.
اهمیت سر تیترها را جدی بگیرید!
یکی دیگر از کپی رایترهای معروف به نام دیوید اگیلوی میگوید: “تعداد کسانی که تیترهای متون تبلیغاتی را میخوانند، پنج برابر افرادی است که متن تبلیغاتی شما را تا انتها دنبال میکنند”. این جمله به تنهایی نشان میدهد که نوشتن تیترهای جذاب اهمیت زیادی روی تاثیرگذاری متن تبلیغاتی شما دارد. به همین دلیل در هنگام نوشتن تیترها باید طوری عمل کنید که بتواند مشتری شما را هیپنوتیزم کند و آن را تا انتهای متن تبلیغاتی شما میخکوب نگه دارد. سرتیترهای تبلیغاتی دو کار بسیار مهم برای شما انجام میدهند که عبارتند از:
- توجه مخاطب را به متن شما جلب میکند
- مخاطب به قدری جذب سرتیتر شما میشود که نمیتواند از ادامه متن دست بکشد
برای نوشتن متن تبلیغاتی با یک تیتر جذاب میتوانید از یک فرمول خاص استفاده کنید. مزیتهای محصولات یا خدمات برای مشتری را در ابتدای تیتر قرار دهید و سپس مدت زمان دسترسی به خدمات خود را بنویسید. همچنین میتوانید ابهامات مشتری را در انتهای تیتر ذکر کنید. برای مثال اگر صاحب یک رستوران هستید، این جمله میتواند برای شما تاثیرگذار باشد: “غذای محبوب خود را در ۱۰ دقیقه با بالاترین کیفیت میل کنید”. مک دونالد به عنوان یکی از بزرگترین رستورانهای زنجیره دنیا چندین سال است که از همین روش برای نوشتن متن تبلیغاتی استفاده میکند. به هر شعبه این رستوران بزرگ که سر بزنید، جمله معروف “همبرگر در ۳۰ ثانیه” را خواهید دید.
البته باز هم این نکته را مد نظر داشته باشید که مخاطب امروزی بسیار باهوش تر و کم حوصله تر شده است و نباید تیتر شما گمراه کننده یا از صداقت به دور باشد. حتی اگر مخاطب با تیتر جذابی به خواندن ادامه متن ترغیب شده باشد ولی متوجه اغراق و یا عدم صداقت در متن شود به سرعت دافعه ایجاد می کند و نتیجه عکس خواهد داشت. امروزه این مدل تبلیغات در شبکه های اجتماعی بسیار دیده می شود و می توانید با خواندن نظرات کاربران متوجه شوید که برای محصولاتی که به دروغ سعی در جذب مشتری دارند چه میزان دفع مشتری اتفاق می افتد.
برای نوشتن متن تبلیغاتی مثل یک بوکسور فکر کنید
زمانی که قصد نوشتن یک متن تبلیغاتی را دارید، فرض کنید که در یک رینگ بوکس هستید و لحظهای غفلت باعث مشت خوردن شما خواهد شد. حالا فرض کنید که مخاطبان همان رقیب شما هستند و باید تمام حرکات آنها را تحت نظر داشته باشید. شرکتهایی که رقبای بزرگی دارند، به این نکته مهم در نوشتن متنهای تبلیغاتی خود اهمیت ویژهای میدهند.
همهی ما دو شرکت بنز و بی ام و را میشناسیم که چند سالی است رقیب یکدیگر هستند. این دو شرکت بزرگ در تبلیغات خود یکدیگر را هدف میگیرند و کنایههایی را به هم میزند. شرکت مرسدس بنز در صدمین سالگرد تاسیس رقیب اصلی خود یعنی بی ام و، متن تبریکی را در وبسایت خود برای بی ام و قرار داد که در آن نوشته شده بود: “تبریک به دلیل ۱۰۰ سال رقابتی که با ما داشتی، ۳۰ سال اولی که نبودی حوصله سر بر بود”. شرکت بنز در همین جمله کوتاه توانست قدمت بیشتر خود را نشان دهد. همچنین این تبلیغ به حدی جذاب بود که توانست به سرعت بین کاربران فضای مجازی دست به دست شود.
شما هم در هنگام نوشتن متن تبلیغاتی باید از چنین ایدههایی کمک بگیرید. مطمئن باشید که تبلیغات جذاب، مشتریان رقبا را هم به خود جذب خواهد کرد. حالا که با نحوه نوشتن یک مقدمه جذاب برای متن خود آشنا شدید، وقت آن رسیده که به بدنه متن خود بپردازید تا مخاطبی که به زحمت به دست آوردید را از دست ندهید.
نکات مهم برای بدنه اصلی یک متن تبلیغاتی جذاب
یک متن تبلیغاتی خوب با یک پرسش مهم آغاز میشود که همان نیاز اصلی مشتری شماست. بعد از انجام این کار باید به مشکلات و چالشهای مشتری خود بپردازید، همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد و اگر مانند یک کارآگاه حرفهای عمل کرده باشید، تمام این چالشها را میشناسید که به شما برای نوشتن یک متن خوب خوب کمک میکند. حالا وقت آن رسیده که خدمات خود را به طور کامل معرفی کنید که تمام مشکلات کاربران را حل میکند. اگر شما جای مشتری باشید، محصول یا خدماتی که حل کننده مشکلات شماست را از دست میدهید؟ پاسخ این سوال با قاطعیت منفی است و شما در نوشتن متن تبلیغاتی و کپی رایتینگ عالی عمل کردهاید.
متن تبلیغاتی شما علاوه بر آن که باید به طور کامل نقاط قوت محصولات را توضیح دهد باید خلاصه نیز باشد. کاربر امروزی کم حوصله است و کمتر اتفاق می افتد که متنی را کامل بخواند. استفاده از تصاویر اینفوگرافیک برای معرفی محصولات روشی بسیار عالی برای توضیح کامل و خلاصه محصولات است.
سخن پایانی
سعی کنید که تا انتهای متن تبلیغاتی خود انسجام و جذابیت متن را حفظ کنید. از نوشتن کلمات سخت بپرهیزید و متن را با توجه به مخاطب خود بنویسید. برای مثال یک متن رسمی برای تبلیغات یک شهربازی کار چندان هوشمندانهای نیست. در پایان نیز راههای ارتباطی خود را قرار دهید تا مشتریان بتوانند با شما ارتباط بگیرند.
نوشتن یک متن تبلیغاتی جذاب یک هنر است که تنها افراد خلاق و خوش ذوق می توانند به خوبی از پس آن بر بیایند. پس سعی کنید از افراد با تجربه ای که در این کار مهارت دارند کمک بگیرید. امیدواریم این مطلب از وبسایت هکر بیز بتواند راهنمای خوبی برای نوشتن متن تبلیغاتی شما باشد.