ایجاد سرنخ فروش
محتوای خارقالعاده و یک تقویم محتوایی هوشمند برای درج محتوای شبکههای اجتماعی در ایجاد سرنخ فروش با کمک شبکههای اجتماعی به شما کمک میکند. اما گاهی لازم است برای پیدا کردن سرنخ در شبکههای اجتماعی کمی بیشتر کند و کاو کنید. در این مطلب نظر متخصصان در مورد ایجاد سرنخ از طریق شبکههای اجتماعی را بررسی کرده و توصیههای آنها را در این زمینه بیان خواهیم کرد.
ابزارهای رصد کردن، فروش اجتماعی و شنیدن اجتماعی به شما در جستجوی محتوا در شبکههای اجتماعی کمک شایانی میکنند. این ابزارها با استفاده از جستجوی بولی و عملگرهای مرتبط با این نوع جستجو کار میکنند. در این مطلب ضمن معرفی نحوه کار کردن با این ابزارها، برخی از مهمترین عملگرهای جستجوی بولی را نیز معرفی میکنیم. برای این کار سعی میکنیم با استفاده از مثال و تصویر، مفهوم آنها را به شکل ساده منتقل کنیم. در صورتی که شما سابقه کار با ابزارهای جستجوی پیشرفته را داشته باشید مشکل چندانی با درک این مطلب نخواهید داشت.
ایجاد سرنخ با کمک شبکههای اجتماعی
سرنخ یکی از کلمات جادویی است که هر صاحب کسب و کاری منتظر شنیدن آن از دهان اعضای دپارتمان بازاریابی است و هر چه زودتر این اتفاق بیافتد بهتر است. در نتیجه، تمام استراتژیهای بازاریابی حول سرنخ و نرخ تبدیل ایجاد میشوند. تنها بخش سخت موضوع، رسیدن به این نقطه است.
از کجا میتوان چشماندازی کلی از سرنخها، و نه حتی سرنخهای خوب به دست آورد؟ بعضیها به دنبال فهرست آدرسهای ایمیل میروند، بعضیها به کمپینهای پرداخت برای هر کلیک اعتماد میکنند، بعضیها به پایگاههای داده سیآرام (CRM) اتکا میکنند، و بسیاری هم چندین روش ایجاد سرنخ فروش را با هم ترکیب میکنند به این امید که بهترینهای هر کدام را به دست بیاورند. در بعضی از موارد هم، ایجاد سرنخ کاری شاق در نظر گرفته میشود که یکسره بر عهده تمام تیمهای متخصص فروش و بازاریابی گذاشته میشود.
و درست همین متخصصان بازاریابی بودند که به ایجاد سرنخ با کمک شبکههای اجتماعی، یعنی بزرگترین و در دسترسترین مجموعههای مصرف کنندگان، و در نتیجه سرنخها در جهان، فکر کردند. این فرایند، که تحت عنوان «فروش اجتماعی» شناخته میشود، حالا دیگر با اتوماسیون کامل ابزارهای طراحی شده به کمال رسیده و میتواند تمامی کارهای واحد فروش را انجام بدهد.
فروش اجتماعی از طریق شنیدن
منطقی که در پشت ایجاد سرنخ با کمک شبکههای اجتماعی قرار گرفته بسیار ساده است: این شبکهها با بیش از ۶/۳ میلیارد کاربر در جهان، مشتریان هر کسب و کاری را در دل خود دارند. یک بازاریاب که از نزدیک شبکههای اجتماعی را رصد کند به سادگی میتواند با بررسی کلی پستهای عمومی یا پابلیک چشماندازی از سرنخهای موجود به دست بیاورد:
- کاربرانی که دنبال توصیه میگردند یا مشکلی را تجربه میکنند
- کاربرانی که دنبال خدمات و محصولات خاصی میگردند
- کاربرانی که بازخورد منفی راجع به ارائهدهندگان خدمات دیگر به اشتراک میگذارند
- کاربرانی که در شرایطی هستند که احتمال درخواست خدمات خاصی را دارند، و غیره.
اگر چه رصد کردن تمام شبکههای اجتماعی به یک کار تمام وقت برای صد بازاریاب حرفهای شبکههای اجتماعی شبیه است، تکنولوژی «شنیدن اجتماعی» این کلک را در چند دقیقه سوار میکند. این ابزار رصد و شنیدن شبکههای اجتماعی، به ویژه به دنبال تمام موارد استفاده از یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی در شبکههای اجتماعی و حتی وب میرود تا بعد این دادهها را تحلیل کرده و شناخت مهمی که در هر جستجوی مشخص به دست آورده را ارائه میدهد
ابزارهای زیادی برای شنیدن اجتماعی وجود دارند که میتوانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید، اما فروش اجتماعی با استفاده از ابزاری که حالت جستجوی بولی دارد از همه بهتر انجام میشود. دلیل نیاز شما به این ابزار در ایجاد سرنخ این است که میخواهید کلمههای کلیدی را با عملگرها و نحو جستجوی بولی ترکیب کنید. در نتیجه با استفاده از جستجوهای ساختارمند و پیچیده میتوانید فقط پستهای مرتبط را در شبکههای اجتماعی رصد کنید. اجازه بدهید فروش اجتماعی با استفاده از جستجوی بولی را در عمل ببینیم.
تعریف مسئله در ایجاد سرنخ فروش
در این بخش برای روشن شدن نحوه استفاده از جستجوی بولی برای ایجاد سرنخ فروش با کمک شبکههای اجتماعی یک کلینیک دامپزشکی در استرالیا را به عنوان مثالی از یک کسب و کار که میتواند مشتریان خود را با استفاده از فروش اجتماعی افزایش دهد، بررسی میکنیم. اول، اجازه بدهید مسائلی را که سرنخهای احتمالی یک کلینیک دامپزشکی ممکن است با دوستان و دنبالکنندگان خود در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند را تعریف کنیم.
کاری که در تصویر بالا انجام دادیم این است که کلمات کلیدی که صاحبان سگ احتمالا وقتی مشکلی برای سلامت سگ آنها پیش میآید، جستجو میکنند را با عملگرهای و نحو (Syntax) بولی ترکیب کردیم. جدول زیر دیدگاهی کلی در زمینه روش انجام این کار ارائه میدهد:
طبیعتا لازم است که شما همین کار را با کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود انجام دهید. کلید اصلی در موفقیت در این کار، فکر کردن به کلماتی است که افراد واقعی به احتمال زیاد وقتی مسئلهای را در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند از آنها استفاده میکنند.
ارزیابی افعال مورد استفاده توسط مشتریان
حالا توانستیم زیر گروههای اصلی که سرنخهای احتمالی در شبکههای اجتماعی جستجو میکنند را مشخص کنیم. قدم بعدی شناسایی فعلهایی است که مشتریهای احتمالی ما از آنها استفاده میکنند. برای همین، یک عبارت جستجو با کلمات کلیدی ایجاد میکنیم که اموری را بازتاب میدهند که یک مشتری کلینیک دامپزشکی ممکن است به دنبال آنها باشد. این کار به ما در ایجاد سرنخ با کمک شبکههای اجتماعی کمک میکند.
همانطور که میبینید، در اینجا جستجو برای پستهای شبکههای اجتماعی که به سرپرستی گرفتن یک سگ جدید یا یک توله سگ که در راه خانه دیدهاند بوده است. بهتر است توجه داشته باشید که میتوانید هر کلمه کلیدی که به نظر شما بهتر با کسب و کار شما جور درمیآید را جایگزین این کلمات کلیدی کنید. بعضی از پرسشها که ممکن است در این کار به شما کمک کنند، شامل موارد زیر میشود:
- مشتریان من چه اشتراکی با هم دارند؟
- آنها چطور در مورد این وجوه اشتراک روی شبکههای اجتماعی حرف میزنند؟
- آنها از چه کلماتی برای توصیف این صفتها استفاده میکنند؟
تعریف پرسشهای مشترک مشتریان
تا به حال دو بخش از ایجاد سرنخ با کمک شبکههای اجتماعی را مورد بررسی قرار دادهایم:
- افرادی که همین حالا مشکلی را تجربه میکنند که کسب و کار ما میتواند آن بر طرف کند
- افرادی که به احتمال زیاد در آینده به کسب و کار ما نیاز پیدا خواهند کرد
حالا میتوانیم سومین زیر گروه از سرنخهای احتمالی خود را بررسی کنیم. این گروه افرادی هستند که در رابطه ماهیت کسب و کار ما به پیشنهاد یا راهنماییهایی نیاز دارند.
یک جستجوی بولی همراه با سوالات مشترکی که صاحبان سگ ممکن است بپرسند چیزی شبیه به تصویر زیر میشود:
- در این جستارها عبارت سگ به همراه کلماتی مثل مراقبت از دندان، بیمه، واکسیناسیون و موارد مشابه جستجو شده است که از دغدغههای مالکین سگها میباشند. به این ترتیب شرکتها میتوانند بلافاصله با سرنخها وارد تعامل شده یا حتی اطلاعات تماس آنها را برای کمپینهای تبلیغاتی آتی خود بردارند. همین که فهرستی از سرنخها ایجاد کنید، میتوانید آنها را بر اساس اهمیت مرتب کنید.
تکنیک بررسی جستارها در مورد رقیب
قبل از اینکه شروع به تمرین کردن کار با ابزارهای جستجوی بولی کنید، یک تکنیک دیگر هست که در کتابهای بازاریابی نیز ممکن است چیزهایی راجع به آن گفته شده باشد. این تکنیک پیدا کردن افرادی است که از خدمات یا محصولات رقیب شما ناراضی هستند. برای این کار کافی است یک جستجوی بولی با نام برند رقیب شما و هر کلمهای که برای بیان بازخورد منفی وجود دارد، ایجاد کنید. برای اینکه یک مسیر کلی داشته باشید، به تصویر زیر که آخرین جستجوی بولی این مطلب است توجه کنید.
- در این جستارها یا عبارتهای جستجو، نام شرکت رقیب به همراه کلماتی مثل بد، گران قیمت، نار ضایتی و غیره جستجو شده است.
سخن پایانی
تا جایی که میتوانید با این ابزارها کار کرده و عبارتهای مختلف را جستجو کنید تا در استفاده از آنها به مرحله استادی برسید. با استفاده از عملگرهای جستجوی بولی میتوانید حالتهای مختلف جستجو در شبکههای اجتماعی را مورد آزمایش قرار داده و نحوه کارکرد آنها را یاد بگیرید. هنگامی که یک بار به این مهارت دست پیدا کنید، تا آخر عمر میتوانید از آن برای پیداکردن موارد مورد نظر خود در شبکههای اجتماعی استفاده کنید.