بازاریابی چیست؟
حتما این سوال در ذهن شما پیش آمده اصلا بازاریابی چیست؟ ممکن است زمان زیادی را صرف کار کردن روی یک ایده عالی و کامل کردن محصول یا خدمات خود نمایید، اما رشد آینده کسب وکار شما به یک عامل اصلی بستگی دارد که مهمترین آن و آن توانایی شما در انتخاب بهترین روش های بازاریابی در جذب مشتریان و حفظ آنها در طولانی مدت است.
جذب مشتریان جدید(بازاریابی) ممکن است ساده به نظر برسد ، اما پیدا کردن فرصت های جدید در بازار رقابتی و اشباع شده امروزی میتواند بسیار چالش برانگیز باشد. اگر به روز نباشید و استراتژی های بازاریابی خود را اصلاح نکنید، ممکن است برای پر کردن فانل فروش خود مشکل داشته باشید.
در این مقاله ۱۵ راه عملی برای جذب مشتریان جدید(بازاریابی) را بررسی خواهیم کرد. اما در ابتدا بیایید نگاهی بیاندازیم به تعریف هزینه جذب مشتری.
هزینه جذب مشتری جدید چیست؟
هزینه جذب مشتری (Customer Acquisition Cost) یا به اختصار CAC، کل هزینه فروش و بازاریابی مورد نیاز برای به دست آوردن مشتری جدید در طی یک دوره زمانی مشخص است. اهمیت این عدد بدان جهت است که نشاندهنده ارزش واقعی اقدامات بازاریابی شماست و همچنین در محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) نیز می توانید از آن استفاده کنید.
فرمول محاسبه هزینه جذب مشتری به شکل ذیل می باشد:
بعنوان مثال اگر یک شرکت ۳ میلیون تومان درطول ۳ ماه برای فروش و بازاریابی هزینه کرده و ۳۰۰ مشتری جدید جذب کرده باشد، هزینه جذب مشتری این شرکت ۱۰ هزار تومان خواهد بود.
به یاد داشته باشید که کل هزینه بازاریابی شامل کلیه هزینه های برنامه ریزی، نرم افزارها، هزینه بازاریابی، حقوق، دستمزد، کمیسیون، پاداش و هزینه های سربار مرتبط با جذب مشتریان بالقوه و کاربران در دوره زمانی ارزیابی می باشد. (ماه، فصل، سال)
حالا که تعریف هزینه جذب مشتری را فهمیدیم، بیایید ببینیم بهترین روش های بازاریابی و تبلیغات برای جذب مشتری چه هستند.
۱۵ روش بازاریابی و تبلیغات برای جذب مشتری:
این لیست حرف اول و آخر برای جذب مشتری نیست اما هر مورد روشی متداول برای بازاریابان دیجیتال است که میتواند در رشد جذب مشتریان به کار برده شود.
۱- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
محتوا پایه و اساس تبلیغات است زیرا به محض انتشار محتوا (پست های وبلاگ، کتابهای الکترونیکی، راهنماها، فیلم ها و غیره) میتوانید از طریق ایمیل، رسانههای اجتماعی و غیره آنها را تبلیغ کنید. این نوع بازاریابی همچنین با صرفه جویی ۶۲ درصدی در هزینه ها، حدود ۳ برابر بیشتر از سایر روشهای بازاریابی مشتری بالقوه تولید میکند.
انتشار محتوای جدید به طور مداوم و بروزرسانی محتواهای قدیمی، برند شما را در زمینه کسب و کارتان مطرح نگه میدارد و به مشتریان بالقوه نشان می دهد که شما به طور جدی در آن صنعت فعال هستید. این امر در جهانی پر از تبلیغات نادرست که منجر به تنزل اعتماد مشتری شده است بسیار مهم است.
۲- تبلیغات هدفمند
اگر مشتری های جدید مورد نظر خود را جذب نمیکنید یا واجد شرایط نیستند، مخاطبان مورد نظر خود را با جزئیات کامل تعریف و باز تعریف کنید:
- کجا زندگی می کنند؟
- چند ساله هستند؟
- شغل آنها چیست؟
- مجرد و متاهل بودن و تعداد فرزندان؟
- چه چیزی را دوست دارند یا ندارند؟
- چه مشکلی دارند و محصول یا خدمات شما چگونه می تواند به آنها کمک کند؟
تقسیم بندی بازار (Market Segmentation) کمک کننده خواهد بود
هدفگیری مجدد (Retargeting) مشتریان قدیمی جای بسیار خوبی برای شروع است. این کار ممکن است فعالیت حفظ مشتری به نظر برسد نه جذب مشتری ولی لزوما اینگونه نیست. اگر سالها از آخرین فعالیت مشتری گذشته باشد، بسیاری از کسبوکارها آن مشتری را بعنوان مشتری موجود فرض نمیکنند و برگرداندن آنها مانند این است که دوباره آنها را به عنوان مشتری کاملاً جدید بدست آوردهاید. از هرگونه اطلاعات قدیمی که در مورد آنها دارید (ایمیل، شماره تلفن، آدرس و غیره) استفاده کنید و با یک پیشنهاد وسوسه انگیز به آنها تماس گرفته و دوباره به مشتریان خود تبدیل کنید
۳- توسعه مشارکتهای تجاری
همه افراد در صنعت شما رقیب محسوب نمی شوند. این احتمال وجود دارد که چندین کسبوکار مکمل در بازار هدف بکر و دست نخورده شما با پایگاههای مشتری مشابه وجود داشته باشد.
برای مثال شرکت های SaaS و ادغام ها (integrations) را در نظر بگیرید. ادغام این امکان را برای نرم افزار فراهم میکند تا با یکدیگر صحبت کنند و دادهها را رد و بدل می کنند. بدون این قابلیت، جمع آوری و به اشتراک گذاری دادههای مشتریان بالقوه بسیار دشوار خواهد بود و در نتیجه امکان دارد مشتریان خود را از دست بدهید.
مثال: شرکت SaaS شما با MailChimp (برای بازاریابی ایمیلی) و Salesforce (برای CRM) ادغام می شود زیرا هر دو از محبوب ترین راه حلها در صنایع مربوطه هستند. مشکل این است که شما با Zoho (راه حل دیگری برای CRM) ادغام نشده اید. از طریق نظرسنجی هایی که انجام میدهید میفهمید که ۴۰% از مشتریان بالقوه شما از MailChimp در کنار Zoho استفاده میکنند و تنها ۱۵٪ از Salesforce . اینجاست که ممکن است مشتریان بالقوه را به دلیل این واقعیت که مشتری ها Zoho را به عنوان CRM خود ترجیح میدهند از دست بدهید.
این به این معنی نیست که نمی توانید با Salesforce هم ادغام شوید. اما ادغام (ایجاد مشارکت تجاری) با Zoho میتواند در جذب مشتری موثرتر باشد.
یک سایت تولید لید (Lead) ایجاد کنید
ممکن است وب سایت شما حرفه ای به نظر برسد و اطلاعات مفید زیادی برای بازدید کنندگان ارائه دهد، اما آیا این منجر به تولید لید جدید شده و مشتریان جدیدی را جذب می کند؟
ضروری ست که علاوه بر وب سایت خود، برای گرفتن اطلاعات تماس و پرکردن بالای فانل فروش خود، صفحات فرود اختصاصی داشته باشید.
در اغلب موارد، صفحه فرود پس از کلیک، اولین و آخرین چیزی است که افراد را به کسبوکار شما وصل می کند. از آنجا که کمتر از پنج ثانیه برای جلب توجه آنها وقت دارید، از بهترین روشهای و تجارب در ساخت صفحه فرود پس از کلیک، استفاده کنید.
عنوان جلب توجه کننده، فرم برجسته و دکمه (CTA Call To Action) با رنگ متفاوت فقط چند نمونه از کارهایی است که می توانید انجام دهید. شکل ذیل تمام مشخصات گفته شده را دارد
این مطلب ادامهدار است ……