SEM چیست ؟
اگر قصد داشته باشید سایت خود را با سرعت بیشتری نسبت به روش SEO در جستجوی گوگل بالا بیاورید، آن وقت است که به ابزار جدیدی به نام SEM احتیاج پیدا میکنید. اما SEM چیست ؟ این کلمه از واژه Search engine Marketing آمده است، و به معنی بازاریابی موتورهای جستجو است که یک سرویس پولی است تا سایت شما را در بالاترین محل جستجو نشان دهد. حال که با معنی SEM آشنا شدید، قصد داریم درباره تفاوتهای SEM و آشنایی با بخشهای تشکیل دهنده آن صحبت کنیم.
آشنایی با تفاوتهای SEM و SEO
برای آشنایی با تفاوتهای SEM و SEO ابتدا باید هر کدام از آنها را کامل بشناسیم، تا بتوانیم به میزان متفاوت بودن هرکدام پی ببریم. در ادامه درباره هر کدام از این دو مورد توضیح خواهیم داد.
SEM چیست ؟
بهترین جواب برای سوال SEM چیست را میتوان یک مورد ذکر کرد. شما با پرداخت مبلغی پول در ابتدای جستجوهای انجام شده در گوگل آدرس خود را به نمایش میگذارید. برای مثال وقتی فردی درباره یک پزشک یا بیماری خاص جستجو انجام میدهد، اگر از سرویس SEM استفاده کنید، آدرس سایت شما در بالاترین محل جستجو به نمایش در خواهد آمد.
البته این نمایش به شکل عادی انجام نمیگیرد، و گوگل یک برچسب تبلیغات کنار آدرس سایت شما قرار میدهد. مبلغ این سرویس به صورت پرداخت به ازای هر کلیک است و همچنین باعث بالا رفتن رتبه سایت شما نخواهد شد.
در واقع میتوان گفت که اس ای ام SEM یک میانبر برای افزایش فوری بازدید از سایت شما است، و در صورت پایان زمان تبلیغات دوباره در پایین لیست جستجوها به نمایش درخواهید آمد. البته قرار گرفتن سایت شما در قسمت تبلیغات گوگل به منزله عدم نمایش در ادامه جستجو نخواهد بود، و همچنان در پایین قسمت تبلیغ نیز ممکن است مخاطب با آدرس شما روبرو شود.
SEO چیست ؟
سئو یا SEO برگرفته از کلمه Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی موتور جستجو است. این روش با یک سری فرآیند خاص به بالاتر آمدن آدرس سایت در لیست جستجوی گوگل منجر خواهد شد، و افزایش بازدید میتواند به افزایش رتبه بندی سایت شما نیز منجر شود. شاید تا حالا به این موضوع پی برده باشید که چقدر SEO و SEM شبیه هم هستند، و درست فکر میکنید. این شباهت به خاطر این است که SEO بخشی از SEM حساب میشود.
یکی از دلایلی که باعث بهتر شدن سئو میشود، تعداد کلماتی کلیدی است که در سایت و مطالب شما به کار رفته است. این تعداد زیاد، توسط موتور جستجو به عنوان ارتباط بیشتر با جستجوی کاربر در نظر گرفته میشود. همیشه در جواب سوال SEM چیست میتوان گفت که هنگامی که سئو برای یک سایت انجام شده باشد، برای کسب بازدهی بیشتر اقدام به SEM میکنیم.
آشنایی با مزیتها و معایب SEM
همانطور که در بخش SEM چیست گفته شد، سئو بخشی از اس ای ام است. SEM در صورتی میتواند موفق باشد که سئو سایت به درستی انجام شده باشد. در واقع پرداخت پول برای قرار گرفتن در بالای جستجوی تنها بخشی از این فرآیند است، و باید به این دقت کنید که چه مطلبی قرار است ارائه کنید. هنگامی که در تبلیغات گوگل کاربر وارد سایت شما میشود، باید مطالبی که نیاز دارد را به دست آورد وگرنه از سایت خارج خواهد شد. مزیتهای SEM عبارتند از:
- رشد سریعتر کسب و کار شما
- آگاهی از سایت شما در جستجوهای محلی
- افزایش درآمد در زمان کوتاه هنگام تبلیغات
- ایجاد ارتباط با مشتریان واقعی
- ارزانتر بودن نسبت به روشهای تبلیغات سنتی
- بازدهی بیشتر نسبت به روش سئو
مزایای این روش بیشتر از معایب آن است، اما یکی از اصلیترین معایب SEM هزینه بالای آن نسبت به روش سئو است. همچنین ممکن است بازدید از سایت شما بیشتر شود، اما به معنی این نیست که میزان درآمد و سفارش از سایت شما نیز بالا میرود. اگر سایت شما سئو مناسبی نداشته باشد، استفاده از این روش تنها هدر دادن سرمایه است.
هرچند SEM باعث خواهد شد که سریعتر به هدف برسید، اما سئو با هزینه کمتر و در زمان بیشتر ممکن است بهتر تاثیر بگذارد.
بخشهای تشکیل دهنده SEM
اس ای ام همانند سئو دارای بخشهای مختلفی است، اما کاربر باید قبل از انجام این روش اول از خود بپرسد که کاربرد SEM چیست و برای سایت او چگونه میتواند مفید واقع شود. محبوبترین روشهای اس ای ام عبارتند از:
- پی.پی.سی PPC
پرداخت به ازای کلیک یا پی.پی.سی یکی از روشهای اس ای ام است که به ازای هر کلیکی که روی لینک شما انجام میشود باید هزینه بپردازید.
- سی.پی.سی CPC
ارزش هر کلیک در واقع مبلغی است که کلیک کردن کاربر روی تبلیغات برای شما ایجاد میکند. در این روش میزان پرداخت توسط گوگل تعیین میشود و بازخورد بهتری دارد.
- سی.پی.ام CPM
این روش تبلیغاتی، به هزینهای گفته میشود که شما به ازای هر هزار بازدید باید پرداخت کنید.
کدام موثرتر است؟ SEM یا SEO
تاثیر گذاری اس ای ام در افزایش بازدید سایت بسیار بیشتر است و سریعتر انجام میشود. اما همانطور که در بخش SEM چیست گفته شد، سئو سایت بسیار مهمتر است. سئو میتواند هزینه کمتری برای شما داشته باشد، اما اثر بخشی آن بیشتر طول خواهد کشید. مهمترین عامل در تاثیر SEM کاربردی بودن سایت شما است.
سئو نیز بخشی از اس ای ام است، و اگر به درستی انجام شود، آن وقت بازاریابی موتور جستجو نیز بهتر انجام خواهد شد. اگر شما هزینه مورد نیاز SEM را دارید بهتر است اول روی سئو سایت خود کار کنید، و هنگامی که از سئو مطمئن بودید به تبلیغات پولی روی بیاورید.
سخن پایانی
اس ای ام یا بازاریابی موتور جستجو به سرعت میتواند کسب و کار شما را رشد دهد، و افزایش بازدید کننده را به دنبال خواهد داشت. سعی کنید ابتدا با تولید محتوا مناسب سئو سایت را به شکل صحیح انجام دهید. برای اینکار میتوانید از مشاوران سایت هکربیز راهنمایی بگیرید، و یا مدیریت صفحات خود را به تیم حرفهای هکربیز بسپارید.
در بیشتر اوقات با سئوی مناسب دیگر نیازی به SEM نیست. بسیاری از کسانی که درباره SEM چیست سوال دارند به دنبال افزایش فوری رتبه گوگل سایت خود هستند، در صورتی که این روش هیچ ارتباطی با رتبه بندی گوگل ندارد و تنها یک روش تبلیغاتی ساده است.