سئو چیست ؟
سئو چیست ؟ سئو یا SEO مخفف Search Engine Optimization یا بهینه سازی موتورهای جستجو است. یعنی روشهای و تکنیکهایی برای افزایش میزان و کیفیت ترافیک وبسایت از طریق بهبود نتایج ارگانیک موتورهای جستجوی اینترنتی بهویژه گوگل و با نیمنگاهی به Bing مایکروسافت. در ادامه درباره سئو، کلمات کلیدی در سئو و سئو آن پیج، آف پیج و … برایتان بیشتر میگوییم.
اصول سئو چیست ؟
برای درک بهتر مفهوم سئو، بگذارید از اصول و اهداف آن بگوییم:
- کیفیت ترافیک: شاید شما تعداد انبوهی بازدیدکننده داشته باشید اما اگر دلیل بازدیدشان از سایت شما این باشد که گوگل به آنها گفته سایت شما منبع خوبی درباره شیر و خواص آن است ولی شما فروشگاه شیرآلات ساختمانی هستید، این ترافیک باکیفیتی حساب نمیشود. ترافیک باکیفیت یعنی بازدیدکنندگانی که به دنبال خود محصول یا خدمت شما هستند.
- میزان ترافیک: وقتی که توانستید کاربران مرتبط با کار خودتان را از نتایج جستجوی اینترنتی جذب کنید، آن وقت هر چه تعداد بازدید بیشتر شود بهتر است.
- نتایج ارگانیک: تبلیغات بخش قابل توجه و مهمی از نتایج جستجوی اینترنتی شده است. اما ترافیک ارگانیک یعنی ترافیکی که برایش پول ندادهاید. ترافیک جستجوی ارگانیک یعنی ترافیک وارده از نتایج موتور جستجو که برایش پول نداده باشید.
بهینهسازی موتورهای جستجو از کجا شکل گرفت؟
زمانی که گوگل در ۱۹۹۸ کارش را به عنوان اولین جستجوگر واقعی اینترنت شروع کرد، تحولی بزرگ رخ داد. الگوریتم ابداعی پدیدآورندگان گوگل محتوای تمام صفحات اینترنتی که میتوانست لینکی به آنها بیابد را میکاوید و بر اساس کلمات بهکاررفته در صفحه آن را دستهبندی میکرد. بعد وقتی که کسی به دنبال عبارت یا کلمه کلیدی خاصی جستجو میکرد، گوگل صفحاتی که به نظرش بیشترین ربط را داشتند به ترتیب نشان میداد. این با کار سایتهای پیش از گوگل مانند یاهو که بیشتر پورتال بودند تفاوت زیادی داشت.
کمکم بعضی گردانندگان سایتها متوجه شدند اگر کلمات کلیدی خاصی را بیشتر در صفحاتشان بگنجانند، رتبه بهتری در نتایج گوگل میگیرند. بعد کمکم به گنجاندن انواع کلمات و عبارات پرجستجو در متن صفحه و توضیحات صفحه و تگها (برچسبهای کد html) روی آوردند تا حتی در نتایج جستجویی که به آنها ربطی نداشت هم ظاهر شوند و ترافیک جذب کنند.
اینجا بود که گوگل مجبور شد الگوریتمهای دستهبندی و رتبهبندی خودش را برای مقابله با این فریبکاریها بهروز کند تا نتایج جستجوهایش مرتبط باقی بماند. از آن زمان گوگل هر یک یا دو سال، بهروزرسانی بزرگی در روشهای دستهبندی و رتبهبندی نتایج جستجو انجام میدهد و متخصص سئو هم باید همراه گوگل تکنیکهای خودش را بهروز کند.
شاخه بهینهسازی موتور جستجو اینگونه شکل گرفت، مجموعه روشها و تکنیکهایی که محتوانویسان و گردانندگان سایتها استفاده میکنند تا به گوگل نشان دهند محتوای صفحات سایت برای کاربر اینترنتی مفید و جالب است و بتوانند با گرفتن رتبه بالا در نتایج جستجو، ترافیک رایگان بیشتری به وبسایت بکشانند.
سئو چطور کار میکند؟
بعد از دانستن جواب سوال سئو چیست وقت آن است که نحوه عملکرد آن را درک کنیم. هر موتور جستجوگر اینترنتی، مثل گوگل، تعداد زیادی برنامه کاونده یا crawler دارد که تمام اینترنت را میکاوند و تمام صفحات و محتوایی که میتوانند پیدا کنند را میخوانند. سپس موتور جستجوگر فاکتورهای بسیار زیادی را در مورد کیفیت و دستهبندی محتوای هر صفحه برای کاربر اینترنتی بررسی میکند و برای هر کلمه یا عبارت کلیدی که کاربر ممکن است در گوگل جستجو کند، صفحات مرتبط را رتبهبندیشده نشان میدهد.
مهمترین فاکتورهایی که گوگل در بررسی صفحات نگاه میکند، شامل این موارد است: تعداد و کیفیت کلمات و عبارات کلیدی، لینکهای موجود به آن صفحه، توضیحات نامریی صفحه پشت کد HTML برای موتورهای جستجو، نام وبسایت، آدرس صفحه، معرفی صفحه در شبکههای اجتماعی و میزان زمانی است که هر بازدیدکننده در صفحه صرف میکند. امروزه گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور را در امتیازدهی و رتبهبندی هر صفحه اینترنتی بررسی میکند. همه اینها در مورد «نتایج جستجو» است، بخش بهینهسازی آنجایی شروع میشود که ما با روشها و تکنیکهای مختلف سعی میکنیم تا رتبه بهتری در نتایج گوگل بگیریم.
سئو داخلی (on-page) چیست؟
سئوی داخلی یا on-page SEO مجموعه کارهایی است که در داخل سایت خودمان میتوانیم برای بهینهسازی موتور جستجو انجام دهیم، مثل:
- نوشتن متن یا ارایه محتوای مفید برای کاربر
- استفاده مناسب و بهاندازه از کلمات و عبارات کلیدی
- رعایت نکات خوانایی متن (هم برای بازدیدکننده و هم موتور جستجو)
- افزودن توضیحات کمکی مناسب در کد صفحه (متا)
- لینک دادن داخلی
- رعایت اصول آدرسدهی به صفحه
- نام سایت
- و…
کلمات کلیدی در سئو
کلمات کلیدی در سئو و عبارات کلیدی برای بهینه سازی موتورهای جستجو یعنی همان چیزهایی که ممکن است کسی در کادر جستجوی گوگل وارد کند تا دنبال چیزی بگردد که شما در سایت خودتان دارید. مثل یک کالا، یک خدمت یا امکانی که فراهم میکنید، یا مقاله یا ویدیویی که تهیه کردهاید. مثلا ممکن است شما فروشگاه وسایل دیجیتال داشته باشید، پس دوست دارید کسانی که دنبال فروشگاه، وسایل دیجیتال، لپتاپ، دوربین، کامپیوتر، مانیتور، تلویزیون و… و همینطور قیمت این کالاها هستند، وبسایت شما را راحت پیدا کنند. اینها و ترکیبهای مختلف اینها مثل «قیمت تلویزیون سامسونگ» کلمات کلیدی در سئو و عبارات کلیدی هدف خواهد بود و باعث بهینه سازی موتورهای جستجو میشود.
سئو خارجی یا سئو آفپیج (Off Page SEO) چیست؟
سئوی خارجی مجموعه کارهایی است که خارج از سایت خودتان انجام میدهید تا بهینه سازی موتورهای جستجو را به خوبی انجام داده و رتبه صفحات سایت در نتایج موتور جستجو را بهبود دهید.
بهینهسازی برای فاکتورهای رتبهبندی آف سایت (off-site ranking) یعنی بهبود دادن برداشت موتور جستجو و کاربر اینترنت از محبوبیت، مرتبط بودن (relevance)، اعتمادپذیری (trustworthiness)، و مرجعیت (authority) وبسایت شما. این کار با لینک گرفتن از دیگر جاهای معتبر اینترنت (صفحهها، سایتها، آدمها، و…) یا معرفی توسط آنها انجام میشود، که از نظر موتور جستجو تاییدی بر کیفیت محتوای شماست.
اگرچه گوگل شیوه کار الگوریتمهای اعتبارسنجی و رتبهدهی خود را فاش نمیکند اما بررسیهای مختلف نشان میدهد که فعالیت سئوی خارجی بیش از ۵۰٪ وزن رتبهدهی را شکل میدهد. زمانی که صفحه یا سایت دیگری به شما لینک میدهد، به زبان سئوکارها شما یک «بکلینک» گرفتهاید. از دید موتور جستجو، تعداد بکلینکها و اعتبار جایی که به شما بکلینک داده فاکتور بسیار مهمی در تایید کیفیت و اعتبار محتوا و سایت شما است. هر چه تعداد بکلینکها بیشتر باشد و هر چه باکیفیتتر باشد، تاثیر چشمگیرتری در رتبهبندی صفحه شما میگذارد.
انواع لینک و بکلینک
بکلینک سه نوع مهم دارد، بسته به روشی که برای بهدست آوردن آن بهکار رفته: لینک طبیعی، لینک دستی و لینک خودساخته.
- لینک طبیعی: یعنی لینکهایی که نویسنده یک سایت بدون اینکه شما کار خاصی کرده باشید به سایت شما داده. برای مثال وقتی یک سایت بررسی وسایل دیجیتال به صفحه کالای خاصی در دیجیکالا لینک میدهد، این یک لینک طبیعی است.
- لینک دستی: لینکهایی است که به کمک فعالیتهای عمدی لینکسازی (link-building) بهدست آمده. مثل لینک گرفتن از مشتریها به وبسایت یا درخواست از اینفلوینسرها برای لینک دادن و معرفی محتوای وبسایت.
- لینک خودساخته: بکلینکهایی است که خود شما در صفحات مرجع اینترنتی، فرومها، امضا یا متن کامنت وبلاگ یا رپرتاژ آگهی و اعلان خبری با لینک دقیق میسازید. بعضی از روشهای لینک خودساخته وارد حیطه سئوی کلاه سیاه (black hat SEO) میشود که موتورهای جستجو با آن مخالفند و باید در مورد آن مراقب بود.
فاکتورهای مهم در کیفیت بکلینک
- محبوبیت سایتی که لینک داده
- اینکه محتوا و موضوع سایتی که لینک داده چقدر به سایت شما مرتبط است
- تازگی (freshness) لینک
- متن لینک (anchor text) در صفحهای که لینک داده
- اعتمادپذیری سایتی که لینک داده
- تعداد لینکهای دیگری که در صفحهای که لینک داده وجود دارد (هر چه کمتر بهتر)
- مرجعیت (authority) دامنه سایت و صفحهای که به سایت شما لینک داده
ابزارهای سئو برای بهینهسازی سئو
اما تنها دانستن اینکه سئو چیست کافی نیست. سئو تخصص بسیار پیچیدهای است که هر سال دچار تغییراتی نیز میشود. با توجه به ارزش بسیار بالای ترافیک ارگانیک برای همه سایتهای اینترنتی از کوچک تا بزرگ، تعداد بسیار زیادی ابزار مختلف برای نکات ریز و درشت بهینه سازی موتور جستجو پدید آمده است. بعضی از این ابزارها، ابزارهایی است که خود گوگل برای کمک به بهبود کیفیت نتایجش در اختیار گردانندگان سایتها میگذارد، مثل:
- Google PageSpeed Insights که با بررسی نرمافزاری نکاتی در مورد سرعت باز شدن صفحه (که برای گوگل خیلی مهم است) در اختیار شما میگذارد.
- Google Analytics یا گوگل آنالیتیکس که از مهمترین ابزارهای هر وبمستر و گرداننده سایت است و انواع آمارهای مفید از رفتار بازدیدکنندگان سایت را بهدست میدهد.
- Google Search Console یا کنسول جستجوگر گوگل (قبلا با نام گوگل وبمستر) که مستقیما با آن میتوانید نکاتی را در ارتباط با جستجوگر گوگل تنظیم کنید.
- Google Keyword Planner یا برنامهریز کلمه کلیدی گوگل که کمک میکند بتوانید کلمات کلیدی در سئو و عبارتهای کلیدی مفید برای سئوی سایت خودتان را پیدا کنید.
- صفحه جستجوی گوگل در حالت ناشناس مرورگر (incognito در کروم یا private در فایرفاکس) که به شما نشان میدهد نتایج گوگل بدون شخصیسازی و برای کسی که اولین بار است با سایت شما برخورد خواهد کرد، چه شکلی خواهد داشت.
- Google Trends که به شما میگوید مردم چه ترندهایی را دنبال میکنند و میزان توجهشان به موضوع در طول زمان چقدر بالا و پایین شده است.
بسیاری سرویسها و ابزارهای معروف دیگر نیز برای متخصصین سئو وجود دارد، مانند:
- com و انواع ابزارها و خدماتش
- Moz Link Explorer
- Moz Local Listing Score
- و…
- io
- Ahrefs’ Backlink Checker
- Ahrefs’ SEO toolbar
- SERP Simulator
- XML Sitemaps
- SEO Site Checkup
- Yoast SEO
- Link Miner
- org
- Structured Data Testing Tool
- و…
هک رشد سئو چیست ؟
هک رشد سئو مجموعهای از بهینهسازیهایی است که به بهبود رتبه در نتایج جستجو کمک میکند و در حوزه کار هکر رشد قرار دارد. از جمله موثرترین روشهای هک رشد سئو میشود به این موارد اشاره کرد:
- طراحی کنشگرا (mobile-responsive) برای نمایش بهتر صفحات در گوشی و تبلت
- ایجاد خوشههای محتوا
- بهبود تجربه کاربری (UX)
- بهبود سرعت باز شدن صفحه (page load speed)
- بهبود متاتگ صفحات