اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
ارزیابی بازار

ارزیابی بازار

ارزیابی بازار

ارزیابی بازار و تجزیه و تحلیل آن امری است که باید همه کسانی که کسب و کاری را اداره می کنند به آن مسلط باشند. بعد از تعیین نوع کسب و کارو انجام کارهای اولیه مهم ترین کاری که باید انجام بگیرد تجزیه و تحلیل و ارزیابی بازار است. بدون انجام این کار تعیین استراتژی و مسیر برای ادامه کسب و کار تقریبا ممکن نیست و مانند این است که در مسیری تاریک سعی کنید راه خود را پیدا کنید. ارزیابی موجب شناخت بیشتر وضعیت محصولات و شناخت مشتریان می شود و این باعث می شود مسیر بهتری برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود پیدا کنید.

ارزیابی بازار به چه معناست؟

برای موفقیت در کسب و کار باید شناخت صحیحی از مشتریان, بازار و رقبای خود داشته باشید. ارزیابی بازار به این معنی است که تمام نکات مثبت و منفی مربوط به خود و رقبا و مشتریان را به خوبی بشناسید و تجزیه و تحلیل کنید. در این تجزیه و تحلیل, بازار هدف, رفتار مشتریان, رقبا, هزینه های اولیه و تولید محصول, ساختار بازار و هر آنچه که باید قبل از ورود به بازار بدانید تحلیل می شود.

ارزیابی بازار به چه معناست؟

در ارزیابی بازار چه مواردی مورد تحلیل قرار می گیرند؟

  • یکی از مواردی که در ارزیابی محصول و بازار مورد تحلیل قرار می گیرد اینست که محصول تولیدی ما چه اندازه برای بازار ضرورت دارد.
  • مورد بعدی در تحلیل بازار اندازه بازار می باشد. اینکه رقابت شما در سطح یک محله است یا شهر و یا بزرگتر از آن.
  • فاکتور بعدی حداقل و حداکثر قیمت قابل عرضه در بازار می باشد.
  • بررسی میزان هزینه ای که باید برای جذب مشتریان جدید انجام شود از موارد دیگر ارزیابی بازار می باشد.
  • علاوه بر هزینه های جذب مشتری باید هزینه های رساندن محصولات به دست مشتریان نیز مورد بررسی قرار گیرد.
  • پیش از ورود به بازار باید بررسی کنید که چه محصولات مشابهی در بازار وجود دارند و محصول شما تا چه اندازه منحصر به فرد است.
  • باید بررسی شود که محصول با چه سرعتی می تواند در بازار هدف توزیع شود.
  • میزان هزینه ای که برای سرمایه اولیه باید انجام شود چه مقدار باید باشد.
  • از موارد دیگری که باید مورد تحلیل قرار بگیرد امکان ارایه محصولات جانبی است. آیا محصول شما پتانسیل داشتن محصول جانبی را دارا می باشد یا نه.
  • مورد دیگری که بسیار مهم می باشد این است که مدت زمانی که محصول قابل استفاده می باشد چه مقدار است. به عبارتی طول عمر محصول چقدر است.
  • در ارزیابی بازار باید موانع پیش رو و مقرراتی که بر بازار حاکم است نیز مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.

آیا تحقیقات بازار با ارزیابی بازار تفاوت دارد؟

ممکن است تصور کنید که مفهوم این دو عبارت یکسان است ولی در واقع با هم تفاوت دارند. Market Research یا تحقیقات بازار در حقیقت زیر مجموعه ای از ارزیابی بازار محسوب می شود. ارزیابی و تجزیه و تحلیل بازار در واقع همه جوانب را در بر می گیرد.

در تحقیقات بازار فاکتورهای مورد بررسی در محدوده کوچکتری صورت می گیرد اما در ارزیابی بازار کل بازار بررسی می شود. در فرآیند ارزیابی بازار اطلاعات مورد نیاز از قبل موجود است و فقط مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد ولی در تحقیقات بازار اطلاعات از وضعیت بازار و مشتریان به صورت مداوم در حال جمع آوری است و به روز رسانی می شود.

اطلاعاتی که در تجزیه و تحلیل بازار به دست می آید برای ایجاد راه کارهای استراتژیک مناسب است و راهبرد کلی را مشخص می کند ولی اطلاعات تحقیقات بازار در حدی است که بتوان در بازاریابی محصولات از آن استفاده کرد.

اطلاعاتی که از ارزیابی بازار به دست می آید جامع و کلی بوده ولی اطلاعاتی که از تحقیقات بازار به دست می آید محدود تر است و به جزییات درباره مشتریان می پردازد.

ارزیابی بازار 2 min

اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی بازار چگونه جمع آوری می شود؟

بهتر است برای تجزیه و تحلیل کمتر از حدس و گمان استفاده کنید و سعی کنید از اطلاعات واقعی به دست آمده استفاده کنید. بهترین منبع اطلاعاتی برای جمع آوری دیتای مورد نیاز شما مشتریان می باشند. اگر در حال حاضر مشتری دارید با نظرسنجی از آن ها می توانید نقاط ضعف و قدرت خود را تشخیص دهید و به بهبود کسب و کارتان کمک کنید. همچنین عادات و رفتار مشتریان به دستتان می آید و می توانید متناسب با آن خدمات خود را بهتر کنید.

اگر تازه شروع به کار کرده اید بررسی و تحلیل وضعیت رقبا بسیار به شما کمک خواهد کرد. نقاط ضعف و قدرت آن ها, مشتریان و میزان فروش و کیفیت محصولات آن ها مواردی است که می تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

سخن آخر

داشتن کسب و کار در دنیای امروز از چالش های بزرگ به شمار می رود. بازار و تجارت امروزه با سرعت سرسام آوری در حال تغییر و تحول است و نیازمند این است که هر لحظه به روز رسانی شود. ارزیابی بازار در هر لحظه کمک می کند تا از رقبا جا نمانیم و کسب و کار خود را حفظ کنیم.

 

 

Rate this post

امتیاز

Rate this post

برچسب ها:

برای اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید: 09123009931

برای هماهنگی به شماره واتس اپ ذیل پیام دهید 09123009931