اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
قیف بازاریابی AIDA

قیف بازاریابی AIDA

قیف بازاریابی AIDA

قبلا در مقالات آموزش هک رشد به توضیحاتی درباره قیف هک رشد و قیف بازاریابی پرداختیم. گفتیم که هدایت مشتری به مسیر خرید مانند هدایت مواد به داخل قیف می باشد که تعداد زیادی از مشتریان را به سمت یک هدف خاص که خرید می باشد هدایت می کند. در اصطلاحات و تعاریف بازاریابی مدل خاصی از این قیف وجود دارد که به آن مدل آیدار(AIDA) می گویند.

تعداد زیاد رقبا که حتی اگر برند شاخصی نیز باشید مجبورید با آن ها رقابت کنید باعث می شود تا نیاز به مسیری مشخص که شما را به هدف هدایت کند داشته باشید. مدل قیف بازاریابی AIDA یکی از این نقشه های راه است که در ادامه مقاله بیش تر به آن خواهیم پرداخت.

قیف بازاریابی AIDA

مدل قیف بازاریابی AIDA چیست؟

مدل آیدار AIDAR که پیش تر با نام AIDA شناخته می شد (به دلیل تعداد مراحل آن که از ۴ مرحله به ۵ مرحله ارتقا پیدا کرد) یک مدل بلند مدت در بازاریابی است که فرآیند جذب مشتری را معین می کند. این مدل قیف بازاریابی یکی از کامل ترین و شناخته شده ترین مدل های بازاریابی است.

در این مدل مراحلی که یک مشتری از آشنا شدن با برند تا خرید کردن و وفادار ماندن به برند طی می کند به صورت کامل مورد بررسی قرار می گیرد. مدل AIDAR  به صاحبان کسب و کار, فروشندگان و بازاریابان کمک می کند تا دید بهتری از مراحل جذب مشتری و حفظ آن داشته باشند. نام این مدل از کنار هم گذاشته شدن ابتدای کلمات هر مرحله به دست آمده است.

  • حرف A ابتدای کلمه Awareness به معنای آگاهی می باشد که اولین مرحله از جذب مشتری این است که از محصول و یا خدمات شما آگاهی پیدا کند.
  • دومین حرف I است که ابتدای کلمه Interest به معنای علاقه است. در این مرحله مشتری به محصول علاقه نشان می دهد.
  • حرف بعدی D ابتدای کلمه Desire به معنای تمایل است که یعنی مشتری در این مرحله مشتری با مقایسه شما با دیگر رقبا به برند شما تمایل پیدا کند.
  • حرف A ابتدای کلمه Action به معنی عمل کردن می باشد که مشتری وارد عمل شده و خرید را انجام می دهد.
  • حرف آخر R ابتدای کلمه Retention به معنی نگهداری است که در این مرحله باید سعی کرد مشتری عادی را به مشتری وفادار تبدیل کرد تا باز هم خرید را از برند ما انجام دهد.

مدل قیف بازاریابی AIDAR چیست؟

 

مراحل قیف بازایابی AIDAR

  • Awareness آگاهی

طبیعاتا مشتری برای اینکه از شما خرید کند باید از وجود شما خبر داشته باشد. امروزه بیشتر مردم برای پیدا کردن خدمات یا محصول مورد نیاز خود ابتدا آن را در اینترنت یا شبکه های اجتماعی جستجو می کنند. بنابراین دیده شدن در این محیط های مجازی بسیار اهمیت خواهد داشت و مشتری از وجود شما آگاه خواهد شد.

داشتن سایت و صفحات اجتماعی و بهینه کردن آن در گوگل مهم ترین اقدامی است که برای آگاه کردن دیگران از وجود خود می توانید انجام دهید. یک سایت قوی که اطلاعات شما را به صورت کامل نمایش دهد و در موارد ابتدای جستجوی گوگل باشد به سرعت شما را از رقبا پیش خواهد انداخت. البته انواع دیگر تبلیغات موثر نیز وجود دارد که می توان با آن ها به دیده شدن برند کمک کرد.

  • Interestعلاقه

بعد از اینکه مشتری از وجود شما آگاه شد باید به خدمات و محصول شما علاقه پیدا کند. در این مرحله باید بتوانید با تولید محتوای جذاب و قوی او را متقاعد کنید که محصول شما نیاز او را بهتر از رقبای دیگر برطرف خواهد ساخت. تولید محتوای قوی در این مرحله بسیار با اهمیت می باشد.

  • Desire تمایل

وقتی مشتری به محصولات شما علاقه نشان داد وقت این است که برای خرید تمایل نشان دهد. با استراتژی هایی که به کار می برید باید سعی کنید مشتری با برند شما ارتباط برقرار کند و ذهن او تمایل به خرید داشته باشد و احساس کند به محصول شما نیاز دارد.

  • Action اقدام کردن

در این مرحله مشتری به خرید تمایل پیدا کرده است و خرید خود را نهایی می کند. تعداد کمی از افرادی که در مرحله اول به آگاهی دست یافته اند به این مرحله می رسند.

  • Retention نگه داری

همان تعداد کمی که به مرحله اقدام برای خرید می رسند اگر به مشتری وفادار تبدیل شوند یک گام بزرگ در رشد شما اتفاق خواهد افتاد. در واقع هزینه نگهداری مشتریان قدیمی از جذب مشتریان جدید کمتر خواهد بود و سود آوری بیشتری خواهد داشت.

مراحل قیف بازایابی AIDAR

سخن پایانی

بسیاری از صاحبان کسب و کار ممکن است تصور کنند کار آن ها در مرحله چهارم قیف بازاریابی AIDA تمام می شود اما مهم ترین مرحله برای داشتن ثبات در رشد شرکت شاید مرحله آخر که نگه داری مشتری است باشد. داشتن مشتریان وفاداری که همیشه پای ثابت خرید از برند شما باشند بسیار با ارزش است. به هر حال داشتن نقشه راهی مانند مدل AIDAR به دید بهتر برای فروش کمک خواهد کرد.

در مقالات آموزش هک رشد که در سایت قرار داده شده است برای هر مرحله توضیحات بیشتری مطرح شده است که می توانید برای شروع هک رشد در کسب و کار خود از آن استفاده کنید.

 

۱.۸/۵ - (۵ امتیاز)

امتیاز

1.8/5 – (5 امتیاز)

برای اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید: 09123009931

برای هماهنگی به شماره واتس اپ ذیل پیام دهید 09123009931