یلپ Yelp موتور رشد پنج ستاره چیست و چیکار میکند ؟
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email

یلپ Yelp موتور رشد پنج ستاره چیست و چیکار میکند ؟

یلپ چیست ؟

در سال ۲۰۰۴ دو تن از کارکنان سابق PayPal به نامهای جرمی استاپلمن (Jeremy Stoppelman) و راسل سیمونز (Russel Simmons) (بخشی از گروهی که بعدها مافیای PayPal نامیده شدند) دوباره در مرکز توسعه کسب و کار ام آر آل (MRL Ventures) که توسط ماکس لوچین (Max Levchin) از بنیانگذاران سابق PayPal تاسیس شده بود، گرد هم آمدند.

هدف آنها، خلق مدل مفهومی جدیدی در حوزه مصرف کنندگان، بویژه مدلی مرتبط با جستجوی آنلاین کسب و کارهای محلی، بود. در تابستان همان سال، استاپلمن دچار سرماخوردگی شد و سعی کرد تا بصورت آنلاین بدنبال دکتری در حوالی جایی که بود بگردد. اما تمام اطلاعات بعضا عمومی و بلااستفاده بودند.

او و سیمونز فکر می کردند که راهی برای ارتباط بین شبکه های اجتماعی و نظرات کاربران باید وجود داشته باشد و در نهایت به محصولی رسیدند که اجازه می داد تا کاربران برای جستجوی کسب و کارهای محلی بتوانند از دوستان و نزدیکانشان نظر بپرسند. و بدین ترتیب، سایت نظرات اجتماعی یلپ در سانفرانسیسکو آمریکا متولد شد.

یلپ

هر چند که این سایت در ابتدا برای نظردهی در خصوص همه کسب و کارها طراحی شده بود، اما با عنوان “سایتی که مردم در مورد رستورانهای محلی و سایر کسب و کارها نظر می دهند” شناخته و چنان رشدی کرد که نه تنها جماعتی مشتاق را گرد خود آورد، بلکه توانست به بازار بورس هم راه پیدا کند. در سال ۲۰۱۲ یلپ توانست با ارزشی معادل ۸۹۸ میلیون دلار به بورس نیویورک راه پیدا کند . تا ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۳، تعداد نظرات ثبت شده در یلپ به ۴۷ میلیون نظر رسید در حالیکه بطور متوسط ۱۱۷ میلیون بازدید کننده در ماه داشت.

 

yelep1
تجربه رشد یلپ (Yelp)

وقتی یلپ پا به عرصه گذاشت، سایت سیتی سرچ (CitySearch) متعلق به IAC بازیگر عمده در زمینه نظرات محلی کاربران بود که با حدود یه دهه فعالیت تنها توانسته بود ۱۱۲ هزار نظر در مورد رستورانها را ثبت کند. با این همه، یلپ توانست در اوایل سال ۲۰۰۷ سیتی سرچ را با سرعتی سرسام آور پشت سر بگذارد.

فرق Yelp  با سایر کسب و کارها

برای درک فاصله ای که یلپ از رقیب باسابقه اش گرفت، کافی است به آمار ثبت نظر در این دوسایت طی سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ نگاهی بیندازیم. یلپ توانسته بود مابین این سالها بطور متوسط ماهانه ۵۲،۲۷۴ نظر جدید را ثبت کند در حالیکه در همین دوره رقیبش تنها توانسته بود ۶،۸۳۵ نظر جدید را ثبت کند.

در سال ۲۰۰۹ بود که استاپلمن وارد مذاکره با گوگل شد که شایعه شده بود قصد خرید یلپ را به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار دارد. اما در دسامبر همان سال به گوگل اطلاع داده شد که قراردادی که تا پای امضایش رفته بود، لغو شده است.

علیرغم تمام حدس و گمان ها در خصوص رقیب احتمالی برای گوگل، اما یلپ تاکنون با ارزشی بیش از ۵ میلیارد دلار، مستقل باقی ماند. از آن زمان تاکنون، استاپلمن درباره چگونگی فسخ آن معامله سکوت اختیار کرد اما هربار که درباره برتری گوگل در زمینه جستجو و نظرات محلی، صحبت می شود از عباراتی نظیر “ضد انحصار” و “انحصارگر” استفاده می کند.

اما چه چیزی باعث هک رشد کسب و کار این چنینی یلپ شده است؟ چه عواملی باعث شده که یلپ بتواند سایتهای جستجوی قدیمی تر مثل سیتی سرچ و یا حتی سایتهای جستجوی بزرگی مثل یاهو (Yahoo Local) را پشت سر بگذارد؟

جذب کاربران اولیه: تبدیل یک چیز قدیمی به جدید

اگرچه هسته اصلی ایده یلپ، همانی بود که سایر رقبا از آن بهره می بردند، اما یلپ چند کار متفاوت انجام داد که همان کارها باعث درگیر شدن بیشتر کاربران با سایت شده و کمک کرد که یلپ بتواند کاربران اولیه زیادی را جذب کند. در زیر به این کارهای متفاوت می پردازیم:

آنها از ایده شبکه سازی اجتماعی برای نظردهی بهره بردند

در حالیکه اغلب رقبای قدیمی یلپ منتظر بودند تا یک کاربر ناشناش نظری را در سایت آنها ثبت کند، یلپ روی ساخت شبکه ای از نظردهندگان با پروفایل، دوستان و جوایز مرتبط، متمرکز بود. این حرکت عامل کلیدی رشد یلپ تلقی می شود چون کاربران به نظر کسی که واقعی است اهمیت بیشتری می دهند تا افراد ناشناس.

 

yelep2

اما فقط همین نبود، چون کاربرها دوست داشتند که بتوانند نظراتشان را با دیگران نیز به اشتراک بگذارند.

در مقاله ای که توسط پروفسور ژانگ مین وانگ (Zhongmin Wang) استاد اقتصاد دانشگاه تورث وسترن نوشته شده، آمده است:

“یلپ به کاربرانش اجازه می دهد تا محبوبیت و تصویری اجتماعی از خود را بر جای بگذارند. اعضای یلپ می توانند نظرات یکدیگر را ارزیابی کنند، با هم بصورت آنلاین چت کنند، با هم دوست شده و یکدیگر را در مکانهای عمومی ملاقات کنند. هر یک از کاربران یلپ دارای صفحه پروفایل عمومی هستند که فعالیتهایشان نظیر نظرات داده شده، تعداد آرای مفید، باحال، و خوب دریافت شده، تعداد دوستان و تعریف هایی که دریافت کرده اند، در آن ثبت می شود. یلپ همچنین برخی از نظردهندگان خوب خود را در طبقه “کاربران شایسته” معرفی می کند

پروفایل ها، به هر ناشناسی یک عکس و یک نام می دهند و این به تنهایی باعث اعتبار بیشتر آنها می شود. کاربری که بدنبال توصیه ای در مورد یک رستوران محلی می گردد، می تواند مطمئن باشد که توصیه انجام شده توسط یک شخص واقعی و نه صاحب آن رستوران، نوشته شده است. با این حال نمی شود از نقش توصیه های دروغین در قالب پروفایل های واقعی غافل شد. برخی از کسب و کارها تحت پروفایل های واقعی، نظری دروغین را ابراز می کردند و یا صاحبان کسب و کاری محلی به همراه دوستانشان، نظری منفی در خصوص رقبای محلی ثبت می نمودند. اگر چه اینگونه تقلب ها در ابتدا برای یلپ دردسر ساز بود اما رفته رفته توانست با توسعه الگوریتمش طی چندین سال اخیر، جلوی اینگونه نظرات غلط را بگیرد.

آنها رفتارهای خوب را تشویق می کردند

معلوم شد که کاربران دوست دارند که بخاطر نظرات و توصیه هایی که می کنند، تشویق شده و شناخته شوند. وقتی نامشان کنار نظری که می دادند، نشان داده می شد، تلاش بیشتری می کردند که نظر یا توصیه شان عمیق تر و دقیق تر باشد. یلپ به خوبی از این ویژگی رفتاری کاربران استفاده کرد و با بکارگیری ترفندهایی نظیر دادن اعتبار ویژه به کسانی که اولین نظرات را ثبت می کردند و یا اجازه دادن به بقیه برای امتیاز دادن به نظر داده شده، باعث درگیر شدن هر چه بیشتر آنها با محصول شد.

آمارهای ارائه شده در مطالعه دانشگاه نورث وسترن، گواهی است بر این مدعا. در شرایطی که کمتر از ۵ درصد از کاربران سیتی سرچ و ۱۱ درصد از کاربران یاهو معادل شش یا بیشتر نظر ثبت کرده بودند، نزدیک ۶۶ درصد کاربران یلپ همین تعداد نظر را به ثبت رسانده بودند. در مقابل بخش عمده ای از کاربران سیتی سرچ (حدود ۷۱ درصد) و یاهو (حدود ۵۶ درصد) تنها یک نظر را ثبت کرده بودند که این در مقایسه با کاربران یلپ که تنها ۹ درصدشان فقط یک نظر داشتند، فاصله بسیاری داشت.

پرفسور وانگ می نویسد:

“با ثبت تعداد زیادی از نظرات با کیفیت، کاربر یلپ به سایر کاربران نشان می دهد که او باهوش، منصف، آگاه، جامعه محور و حتی جذاب است. از نظر سایر کاربرانی که یک نظر را می بینند نیز آرایی که به یک نظر داده شده، تعیین کننده تصویر اجتماعی نظر دهنده است”

yelep3
شبکه سازی در یلپ

برای ادامه اینجا را کلیک کنید.

۴/۵ - (۴ امتیاز)

امتیاز

4/5 – (4 امتیاز)

برای اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید: 09123009931

برای هماهنگی به شماره واتس اپ ذیل پیام دهید 09123009931