روش های جذب مشتری به صورت آنلاین
این روزها ورود به دنیای آنلاین یک الزام است
روش های جذب مشتری به صورت آنلاین برای کسب و کارهایی که در فضای وب فعالیت دارند، بسیار مهم است. این امر در طولانی مدت به بازدهی بیشتر و سوددهی منجر خواهد شد. فراموش نکنید در کسب و کار خود موفق نخواهید شد مگر روشهایی که در ادامه گفته میشود را به دقت اجرا کنید.
آشنایی با روش های جذب مشتری به صورت آنلاین
مهم نیست که تازه فروشگاه اینترنتی خود را دارید یا سالهاست وارد عرصه تجارت الکترونیکی شدهاید، موفق نخواهید شد مگر اینکه بتوانید مشتریهای بیشتری را به تجارت خود جذب کنید. البته به نظر میرسد گفتن این کار سادهتر از انجام آن است، اما برای سهولت این روند، ما ۵ راه موثر را برای شما لیست کردهایم که به شما کمک میکند بدون صرف بودجه هنگفت، ترافیک زیادی را بدست آورید!
داشتن یک فروشگاه اینترنتی زیبا
اولین مورد از روش های جذب مشتری به صورت آنلاین این است که از خود بپرسید آیا وب سایت شما جذاب است یا خیر؟ طراحی یک فروشگاه آنلاین بسیار مهم است، زیرا اگر مشتری جذب ظاهر سایت شما شود، به راحتی کلیک کرده و شما را انتخاب میکند. باید توجه داشته باشید که تصمیم خرید کاربر معمولاً فقط پس از ۳ ثانیه از ورود به وب سایت شما گرفته میشود، بنابراین این اولین برداشت مشتری از سایت شماست که مهم است.
اگر مشتریان سایت یا پیج فروشگاهی شما را دوست نداشته باشند، هیچ چیز نمیخرند و دیگر به سایت شما برنخواهند گشت. همانطور که Patryk Pawlikowski، مدیرعامل یک پلتفرم تجارت الکترونیکی به نام Shoplo.com اظهار داشته: وبسایت نماینده فروشگاه شماست. به همین دلیل است که باید زیبا و حرفهای باشد، به خصوص اگر محصولات هم بسیار زیبا باشند.
اگر مشتری به دنبال یک لباس باشد و با یک وب سایت زشت روبرو شود، از تصمیم خود عقب نشینی خواهد کرد. مشتریانی که هزاران فروشگاه آنلاین برای خرید پیشرو دارند، فروشگاهی را انتخاب میکنند که طراحی مدرنتر و زیباتری داشته باشد. دلیل این امر ساده است: یک فروشگاه زیبا قابل قابل اعتمادتر است.
مراقبت از مشتری
مورد دیگری که در رابطه با روش های جذب مشتری به صورت آنلاین باید به آن توجه شود، مراقبت از مشتری است. همیشه به یاد داشته باشید که هیچ ابزار تبلیغی بهتر و موثرتر از مشتریان راضی وجود ندارد. برای این کار، تجربه خرید در فروشگاه خود را بهبود دهید.
یک تحقیق نشان داده که اگر به سرعت به سوالات یا نگرانیهای مشتری رسیدگی نشود، ۴۵٪ از خرید منصرف خواهند شد. این بدان معنی است که اگر شما میخواهید مشتری جذب کنید، شما باید به تمام نظرات و سوالات آنها را در اسرع وقت پاسخ دهید. پاسخگویی به موقع به موقع رمز موفقیت در این موضوع است. بنابراین، به یاد داشته باشید که هرگز تأثیر مراقبت از مشتری را دست کم نگیرید. تحقیقی که توسط کمپانی مک کینزی انجام شد نشان داد که ۷۰٪ از تجارب خرید بر اساس احساس مشتری نسبت به یک فروشگاه آنلاین است.
روشهای جدید و خلاقانه برای تحویل کالا
فروشگاههای آنلاین پیشرو در تلاشند تا سریعترین خدمات ممکن را برای تحویل خریدهای آنلاین به مشتریان خود ارائه دهند. به عنوان مثال Macy’s برنامه تحویل کالا در همان روز را با قیمت حمل سه روز ارائه میدهد. البته برای چنین کاری نیاز است تا در مناطق مختلف انباری برای ارسال کالا داشته باشید. این امر برای فروشگاههای بزرگ امکانپذیر است.
فروشگاههای کوچک میتوانند از روشهای خلاقانه دیگر برای تحویل کالا که یکی از روش های جذب مشتری به صورت آنلاین است، استفاده کنند. به طور مثال میتوانند هزینه ارسال را برای خریدهای متوالی و مشتریان وفادار در نظر نگیرند، یا میتوانند روی هر بسته ارسالی یک کارت پستال کوچک یا هدیه کوچک قرار دهند.
ارائه خدمات پشتیبانی و پاسخگویی به مشتریان
یکی از موارد مهمی که در رابطه با روش های جذب مشتری به صورت آنلاین اغلب به آن توجه نمیشود، این است که مشتریان اغلب در فروشگاههای آنلاین برای خرید دچار تردید هستند. مرکز پشتیبانی و پاسخگویی میتواند مانند یک مشاور دلسوز در کنار مشتری باشد و حس اعتماد را در وی تقویت کند. همچنین اگر این خدمات به صورت ۲۴ ساعته باشد، به مشتریان خود نشان میدهید که برای آنها اهمیت قائل هستید و این امر در طولانی مدت به سودآوری بیشتر هم منجر خواهد شد.
طراحی اپلیکیشن برای کسب و کار خود
یکی از ویژگیهای کلیدی محیط دیجیتال مدرن، چندکاناله بودن آن است. حضور موثر در این کانالها باعث ارتباط با مشتریان بالقوه میشود و یک چالش حیاتی برای تجارت در دنیای آنلاین است. برنامههای موبایل یکی از قدرتمندترین ابزارها برای تماس با مخاطبان هدف محسوب میشوند.
تقریباً هر فرد بالغ در جهان دارای تلفن هوشمند است و این نکته یعنی شما به عنوان یکی از روشهای جذب مشتری به صورت آنلاین باید روی اپلیکیشن هم تمرکز کنید. از مزایای مهمی که یک اپلیکیشن میتواند برای تجارت شما فراهم کند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- رشد فروش: اپلیکیشن کانال جدیدی است که از طریق آن میتوانید سود شرکت و کسب و کار خود را افزایش دهید. بسته به تعداد مخاطبان، میزان سود هم میتواند افزایش قابل توجهی داشته باشد. با اعلآنهای تبلیغاتی و تخفیفی روی برنامه موبایل، میتوانید به مشتریان انگیزه دهید تا از شما خرید کنند. همچنین امکان ارتباط مستقیم با مشتری را فراهم میکند و به همین خاطر یکی از مهمترین روش های جذب مشتری به صورت آنلاین به شمار میرود
- ایجاد مخاطب: شما میتوانید به کمک یک اپلیکیشن با هر فردی در هر جای کشور که باشد، ارتباط برقرار کنید. شخص نیازی به یادآوری آدرس وب سایت شما یا مراجعه به موتور جستجو ندارد. بسته به نوع طراحی و عملکرد اپلیکیشن در برخی موارد حتی میتوان بدون دسترسی به اینترنت از آن استفاده کرد.
هر کاربر جدیدی که برنامه تلفن همراه شما را نصب می کند، وارد فضای اطلاعاتی شما میشود و راهکاری مفید از روش های جذب مشتری به صورت آنلاین محسوب میشود. بنابراین، ارزش دارد که از روشهای مختلف برای افزایش تعداد نصب استفاده کنید. به عنوان مثال، برای کسانی که اولین بار از اپلیکیشن اقدام به خرید میکنند، یک هدیه یا تخفیف در نظر بگیرید.
فعالیت در شبکههای اجتماعی
یکی دیگر از مهمترین روش های جذب مشتری به صورت آنلاین این است که رسانههای اجتماعی را جدی بگیرید، زیرا یکی از کانالهایی هستند که امکان تبلیغ رایگان شما را فراهم میکند. مطمئناً، اگر تبلیغات را در بین شبکههای اجتماعی منتشر کنید، هزینه خود در این زمینه را تا حد زیادی کاهش خواهید داد و صرف حضور در آن رایگان است. این امر میتواند مزایای زیادی را نیز به همراه داشته باشد!
رمز موفقیت در شبکههای اجتماعی ارائه محتوای شگفتانگیز است. شما باید در میان رقبای خود جالب و برجسته باشید، به طوری که مردم بخواهند شما را دنبال کنند. اگر موفق به انجام این کار شوید، یک کانال بازاریابی عالی و بدون هیچ گونه هزینه مالی خواهید داشت.
ممکن است سوال شود در این مورد از روش های جذب مشتری به صورت آنلاین با استفاده از سوشال مدیا باید چه کار کرد؟ برای این کار موارد زیر را درنظر داشته باشید:
- به طور منظم در شبکههای اجتماعی فعالیت داشته باشید
- کاربران خود را درگیر کنید، از آنها سوال کنید، به نظرات آنها پاسخ دهید، سعی کنید توجه آنها را به خود جلب کنید
- بهترین کانالها را برای مشاغل خود انتخاب کنید، اما همیشه روی محبوبترین شبکه اجتماعی جامعه هدف تمرکز کنید
- از طراحی گرافیک به صورت بهینه استفاده کنید. پستهای دارای عکس، معمولاً ۵۰ درصد بیشتر ذهن را درگیر میکند؛ همچنین میتوانید از اینفوگرافیک استفاده کنید
تبلیغات
اغلب مردم عاشق تبلیغات و تخفیف هستند. این مورد از روش های جذب مشتری به صورت آنلاین در واقع یک مکانیزم روانی است که مسئول تحریک احساسات مشتری برای خرید است. اما چگونه میتوانید از تبلیغات در فروشگاه آنلاین خود برای جذب مشتری استفاده کنید؟ یک ایده، ارائه حمل و نقل رایگان به مشتریان است؛ زیرا تعداد خرید در فروشگاههای دارای رشد، بیشتر از دیگر فروشگاههاست. روش دیگر توزیع کوپن تخفیف است، یعنی شما میتوانید آنها را به مشتریان جدید که برای اولین بار از شما خرید میکند ارائه بدهید تا انگیزهای برای اولین خرید تکرار آن پیدا کنند.
همچنین برای پیاده کردن این مورد از روش های جذب مشتری به صورت آنلاین باید پیشنهادی ویژه به مشتریان وفادار خود ارائه داده و نظر آنها را به خود جلب کنید؛ مانند تخفیف ویژه در خرید سوم، ارائه هدیه همراه با خریدی که در روز تولد وی انجام شود، دادن یک محصول رایگان اگر دو کالا را خرید کند. همه اینها باعث میشوند مشتریهای شما احساس خاصی داشته باشند و به خرید مجدد فکر کنند.
بازاریابی از طریق ایمیل
آخرین مورد از روش های جذب مشتری به صورت آنلاین که اهمیت بسیار زیادی دارد؛ بازاریابی از طریق پست الکترونیکی یا ایمیل مارکتینگ است. این مورد یک راه حل ارزان و موثر برای جذب مشتری است. یک نظرسنجی نشان داده است که ۵۴٪ از مردم نگرش مثبتی نسبت به شرکتهایی دارند که برای آنها ایمیل ارسال میکنند.
همچنین بر اساس این نظرسنجی، ۷۱٪ از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که هنگام خرید، همیشه ایمیلهایی را که یک شرکت برای آنها ارسال میکند به خاطر میآورند. این نتایج اهمیت بازاریابی از طریق ایمیل را تأیید میکند. اما برای پیاده کردن این مورد مهم از روش های جذب مشتری به صورت آنلاین چه کاری میتوانید انجام دهید؟ برخی از رایج ترین ایدهها در این رابطه عبارتند از:
- ارسال لیست محصولات جدید به ایمیل مشتریان
- ارسال ایمیل در مورد فروش ویژه و تبلیغات
- ارسال لیست محصولات مکمل آنچه خرید کردهاند و …
سخن پایانی
برای جذب مشتری به فروشگاه آنلاین خود، نیازی به میلیونها نفر ندارید. مهمترین چیز این است که در پیاده کردن روش های جذب مشتری به صورت آنلاین خلاق باشید و بدانید از کدام کانال استفاده کنید.