چگونگی رشد کسب و کار
مقدمه
در دنیای امروز، داشتن ایده نو به تنهایی نمیتواند باعث رشد کسب و کار شود. برای ارتقا سطح کیفی خدمات که منجر به سود دهی بیشتر میشود، مولفههای نوینی بهوجود آمدهاند. از اینرو شناخت بازار، رقبا و نیازهای مردم باید در اولویت مدیران موفق، قرار گیرد. در این مطلب از وبسایت هکر بیز قصد داریم با تعریف کسب و کار و روشهای توسعه آن آشنا شویم.
تعریف کلاسیک از کسب و کار
از شروع تاریخ، کسب و کار معانی مختلفی به خود دیده است. برای مثال انسانهای اولیه برای رفع نیازهای خود مبادله کالا به کالا انجام داده که همین امر، باعث ایجاد تشکیلاتی در جوامع نخستین شده است. به مرور زمان و با اختراع پول به شکل سکه، این تجارتها رنگ و بوی تازهای گرفتند. درطول تاریخ، افرادی با شم اقتصادی بالا ظهور کردند که توانستند برای جمعی از همکیشان خود تجارتی برپا کنند. آنها با بهرهگیری از منابع طبیعی و نیروی انسانی، توانستند به سود بالایی دست پیدا کنند.
تعریف مدرن از کسب و کار
امروزه به هر فعالیتی که در جهت رفع نیازهای شخصی و جمعی صورت گیرد، کسب و کار میگویند. تولید کالا و ارائه خدمات و یا هردو در کنار هم از پایهترین نوع کسب و کار (تجارت) است. کسب و کارها از آنجایی که توسط شخص پایهریزی و اداره میشوند، بایستی سودآور باشند. در واقع کسب و کارهایی موفقتر هستند که در ازای هزینه کم بتوانند سودِ قابل توجهی به جیب صاحبان خود واریز کنند.
ویژگیهای کسب و کار در قرن ۲۱
کسب و کاری موفق است که بتواند مشتریان خود را راضی نگه دارد. با راضی نگهداشتن مشتریان فعلی امید آن میرود که در آینده به تعداد آنها افزوده شود. برای رسیدن به این مهم، راهکارهایی موجود است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
- کاهش هزینهها
- استفاده از افراد مجرب
- حذف دلالان و واسطهها از چرخه
- تبلیغات هوشمند با بیشترین بازده
- بهروز رسانی خدمات و کالاهای ارائه شده
انواع کسب و کار، فارغ از مرزبندیها
همانطور که گفتهشد، به هرگونه فعالیت جهت افزایش سرمایه، تجارت یا همان کسب و کار گفته میشود. از این رو، نمیتوان از تمامیِ کسب و کارها نام بُرد. هر چه شناخت افراد از زمینه کاری خود بیشتر شود، موفقیت آنها نیز با ریسک کمتری مواجه خواهد شد. در ادامه به شرح سه نوع کسب و کار از نظر مکانی خواهیم پرداخت.
- کسب و کار خانگی: به هر نوع فعالیت اقتصادی که در محل سکونت شخص اجرا گردد، کسب و کار خانگی گویند.
- کسب و کار اینترنتی: این نوع تجارت با پیدایش کامپیوتر و فراگیری اینترنت توسعه یافت. در این نوع تجارت، فرد فارغ از موقعیت جغرافیایی، میتواند کالا و خدماتی را ارائه دهد و در ازای آن به سود برسد. این نوع کسب و کار در دهه اخیر، به یکی از سریعترین و پرسودترین روشهای تجارت، تبدیل شده است.
- کسب و کار روستایی: برپایی جشنوارههای مختلف و شناساندن پتانسیلهای روستایی میتواند فرصتهای شغلی جدیدی را در مناطق دور از شهر ایجاد کند. مهاجرت مردم از روستا به شهر از معضلات مهمی است که دولتها با آن مواجه هستند.
لازمه رشد کسب و کار
شاید شنیدن تجربههای یک فرد موفق از خواندن چندین کتاب برای ما مفیدتر باشد. از آنجایی که افراد برای رسیدن به یک سوددهی مشخص با مشکلات فراوانی روبهرو خواهند شد، هرکدام از آنها در عبور از سختیها تجربیاتی کسب کردهاند.
لذا داشتن یک استراتژی پویا و عملی ما را در داشتن یک کشب و کار موفق در ابعاد کوچک یا بزرگ یاری خواهد کرد. استراتژی باید هوشمندانه و سازگار با قابلیتهای فردی ما باشد، لذا عملیاتی بودن (Actionable) آن، مهمترین مولفهای است که به آن توجه میشود
راهبرد، یک برنامه عملیاتی است که برای دستیابی به یک هدف مشخص، طراحی شده است. در ادامه مطلب به برخی از استراتژیهای (راهبرد) محبوب که به رشد کسب و کار کمک میکند خواهیم پرداخت.
تنوعپذیری(Diversification)
با اتخاذ تنوعپذیری، کارآفرینان میتوانند پا فراتر از حوزه همیشگی خود گذارند. وارد شدن به یک فعالیت جدید خطرپذیری خاص خود را به همراه دارد. برای مثال، لوئیس فیلیپ که در عرصهی پوشاک فعالیت داشته و برند بهنام خود یعنی Madura را جهانی کرده، وارد صنعت کفش میشود.
گسترش بازار (Market Development)
به دستیابی مشتریان بیشتر در سطح کشوری و حتی جهانی، گسترش بازار گفته میشود. کارآفرینان با شناخت عالی از نیازهای مردم میتوانند برای رشد کسب و کار خود تلاش کنند. یکی از روشهای گسترش تجارت در فروش کالا، بومیسازی محصول برای جلب توجه مشتری است. در این زمینه میتوان به رستورانهای مکدونالد اشاره کرد که در شعبات کشورهای اسلامی، از گوشت حلال استفاده میکند.
گسترش محصول(Product Development)
یک کارآفرین باهوش میتواند بهجای تزریق محصولات قدیمی خود به بازارهای جدید، محصولات جدیدی را وارد بازارهای خود کند. اکثر شرکتهای الکترونیکی مانند گوشیهمراه، دوربین عکاسی و غیره، هرساله دست به ابتکاری نوین میزنند تا افراد بیشتری را جذب محصولات خود کنند.
نفوذ در بازار (Market Penetration):
با اتخاذ این استراتژی هر کارآفرینی میتواند سهم خود از بازار را افزایش دهد. تبلیغات گسترده و فروش ویژه و مناسبتی میتواند تعداد کالای فروخته شده را افزایش دهد. اگر چه قیمتها در فروش ویژه کمی کمتر از فروش عادی است اما به وسیلهی خدمات پساز فروش میتوان به سود قابل توجهی دست یافت.
سرمایهگذاری مشترک(Joint Venture):
با ادغام شدن دو و یا چند شرکت “مادر”، شرکت ثالثی بهوجود خواهد آمد که از سرمایه، فنآوری، منابع انسانی و کموکاستیهای موجود در هر دو شرکت استفاده خواهد بُرد. با اشتراکگذاری تمامیِ منابع، شرکتها از بازارهای جدید پیشرو بیشترین بهره را خواهند بُرد. برای مثال شرکت سونیاریکسون از ادغام دو شرکت موفق سونی و اریکسون به وجود آمد. هر دو این شرکتها از غولهای بزرگ صنعت الکترونیک محسوب میشدند که برای ورود به عرصه گوشیهای تلفن همراه، منابع خود را به اشتراک گذاشتند. همچنین دو شرکت خودروسازی رنو و هیوندای، برای شرکت در مسابقات فرمول یک، منابع خود را به اشتراک گذاشتهاند.
خرید امتیاز (Franchising)
کسب و کارهای کوچک برای جذب مشتریان بیشتر از این استراتژی بهره میبرند. آنها تنها با خریدن نام یک برند شناخته شده، میتوانند به کسب و کار خود رنگ و بوی تازهای ببخشند. بهاین صورت که کسب و کار آنها به یکی از نمایندههای آن برند معروف تبدیل میشود. از فرنشیز یا خرید امتیاز، به عنوان میانبری برای رسیدن به موفقیت یاد میشود.
ایجاد بازار ویژه و تخصصی (Niche Market)
کارآفرینان میتوانند در بازارهایی که تامین کننده اصلی آن در حال حاضر وجود خارجی ندارد، وارد شوند و از سود بالای آن بهره ببرند. شناسایی هرچه بهتر بازارها میتواند به کارآفرینان در کشف بازارهای ویژه کمک قابل توجهی کند.
از آنجایی که کارآفرین به تنها عرضه کننده آن کالای خاص بدل میشود، از مزیتهای بالایی نیز برخوردار خواهد شد. از مزایای اینگونه بازارها میتوان به نبود و یا تعداد کم رقبا، کارایی بیشتر، سودآوری بالا و برندسازی اشاره کرد.
شبکهسازی (Networking)
شبکهسازی به حفظ و شکوفایی و در نهایت رشد کسب و کارها کمک قابل توجهی میکند. در این گونه استراتژی، رشد کسب و کار از طریق حفظ مشتریان قدیمی و توسعه زیرساختها برای جذب مشتریان جدید اتفاق میافتد. مشتریان کلان و خُرد، خردهفروشان و عمدهفروشان، سازمانهای دولتی و غیردولتی همگی میتوانند جز همین شبکهسازی باشند. در این نوع استراتژی، یک رابطه سودمند و دو سویه بین تاجر و مشتری پیریزی میشود. افزایش درآمد، منافع متقابل و همچنین افزایش مشتری، از ویژگیهای شبکهسازی به شمار میروند.
تمرکز جغرافیایی (Geographical Concentration)
به تمرکز صنایع در یک منطقه جغرافیایی خاص، تمرکز جغرافیایی گفته میشود. کارخانجات لاستیک سازی در یزد، صنایع وابسته به پتروشیمی در خوزستان و صنایع الکترونیکی در تهران جز همین تمرکز جغرافیایی میباشند. از مزایای وجود شهرکهای صنعتی با واحدهای یکسان میتوان به افزایش مشتریان، افزایش زیرساختهای مناسب توسط دولت، کاهش هزینههای جاری و همکاری و همیاری بیشتر اصناف اشاره کرد.
بازاریابی نوین
تبلیغات در بازارهای امروزی یکی از ارکان مهم و پیچیده جذب مشتری است. رشد استفاده از شبکههای اجتماعی، بستری مناسب برای تبلیغاتِ شرکتها فراهم آورده است. وجود افرادی مجرب که در یک زمینه خاص فعالیت میکنند، باعث شده فروشندهها و ارائه دهندههای خدمات مرتبط، به وسیلهی آنها کالای خود را به طیف وسیعی از جامعه معرفی کنند. البته بازاریابی نوین تنها به این مسئله محدود نمیشود.
به اینگونه بازاریابیها که در رشد روزافزون کسب و کارهای نوپا رونق فرآوانی میدهد هک رشد و یا خلق رشد میگویند. اینگونه بازاریابی مزایایی همچون بازدهی سریعتر، کارآمدی بیشتر در ازای هزینهای کمتر دارد. به افرادی که در این زمینه به فعالیت میپردازند هکر گفته میشوند. هکرها در صدد ایجاد جذابیت برای محصول ارائه شده هستند. اینگونه افراد با در اختیار داشتن منابع لازم و ذهنی خلاق توانستهاند برگ جدیدی از تبلیغات را رو کنند.
سخن پایانی
در این مطلب از وبسایت هکر بیز متوجه شدیم هرگونه رشد در کسب و کار، به چند مولفه وابستگی دارد. با شناخت ریزبینانه هرکدام از آنها میتوان به سوددهی ثابت دست پیدا کرد. خرید یک خودرو در گذشته بسیار آسانتر از حالا بود، چرا که گزینههای موجود بسیار محدود بودند. اما در قرن ۲۱، شاهد آن هستیم که بازارها لحظه به لحظه در حال بهروز رسانی شدن هستند.
برای رونق گرفتن و رشد کسب و کارهای نوپا، چارهای نیست جز استفاده از ابتکار عمل و جذب مشتری به واسطهی تبلیغات. تبلیغات کلاسیک جای خود را به تبلیغات مدرن در دنیای مجازی دادهاند. شناخت و چگونگی استفاده از این ابزارها برای کارآفرینان بسیار مهم تلقی میشود. هک رشد، اصطلاح کاملا جدیدی در بازاریابی نوین است که حرف اول را در تبلیغ کالا و خدمات ارائه شده، میزند.